Poradnik: Logistyka w e-sklepach, czyli jak pozyskać klienta dzięki dostawie

Autor: dlahandlu.pl 13 września 2017 12:56

Choć w sklepie internetowym proces zakupowy odbywa się online, o satysfakcji klienta decyduje jego offline’owe doświadczenie z produktem. Szybka i tania dostawa jest coraz ważniejszym czynnikiem w podejmowaniu decyzji zakupowej przez e-klienta. W logistykę i dystrybucję inwestują duże podmioty, wystarczy przytoczyć przykład nowych, nowoczesnych magazynów Amazonu, Wallmarta czy Zalando. W kierunku własnych usług transportowych zmierza prawdopodobnie również Allegro.

Mniejsi sprzedawcy szukają sposobów na optymalizację logistyki w sklepie. Sprzedają m.in. w modelu dropshippingowym, w którym magazynowanie i wysyłanie zamówień przerzucone jest na hurtownię lub korzystają z dostosowanych do nich magazynów wynajmowanych na metry. Wprowadzają także różne metody dostawy.

Platforma Shoper sprawdziła, jak e-sklepy dostosowują systemy dostaw do potrzeb klientów. Według danych pochodzących z ponad 10 tys. sklepów, kupujący w internecie najczęściej muszą wybierać spośród dwóch metod dostawy. Tyle opcji udostępnia największa część, bo 23 proc. sklepów. Nadal co piąty sprzedawca nie pozostawia wyboru kupującym, oferując tylko jeden sposób dostawy. Ta grupa sklepów od lat maleje, ale bardzo powoli - w porównaniu do zeszłego roku jedynie o 1 punkt procentowy. Porównywalna część sklepów umożliwia dostarczenie zamówienia trzema metodami. 14 proc. sklepów proponuje klientom cztery metody dostawy, 8 proc. - pięć, a 15 proc. - sześć lub więcej.

Nie każda branża musi oferować ich aż tyle. W przypadku dystrybucji produktów cyfrowych sklep korzysta jedynie z przesyłki elektronicznej. Sklepy z meblami często oferują tylko własny transport przystosowany do przesyłek wielkogabarytowych. Jednak znacznie częściej konsumenci kupują produkty fizyczne i chcą mieć wybór nie tylko przy decyzji o sposobie dostawy, ale nawet jeśli chodzi o firmę dostarczającą zamówienie.

- W prowadzeniu sprzedaży przez internet istotna jest nie tyle liczba udostępnianych metod dostawy, co ich zróżnicowanie. Posiadanie w ofercie np. 3 różnych kurierów nie zawsze jest optymalne pod kątem biznesowym. Dopasowanie metod dostawy powinno być powiązane z branżą (produktami) oraz nawykami zakupowymi danej grupy docelowej - podkreśla Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper. - Trzeba pamiętać, że zakupy coraz częściej robimy mobilnie, w ruchu, a preferencje dotyczące dostawy zmieniają się przy każdym zakupie - raz wolimy zamówić kuriera do pracy, innym razem do domu, jeszcze innym odebrać paczkę z paczkomatu o dowolnej godzinie - dodaje.

Najczęściej klienci wybierają dostawę kurierem - ten wybór dotyczy 42 proc. transakcji. Wśród wszystkich przewoźników najpopularniejszą firmą jest Poczta Polska (uwzględniając listy i przesyłki kurierskie), natomiast wśród firm kurierskich prym wiedzie DPD i DHL.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    18,99

  • Śr

    14,88

  • Min

    8,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9116

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.