Poradnik: Na co zwrócić uwagę przy wyborze lokalizacji dla magazynu?

Autor: dlahandlu.pl 25 maja 2016 09:40

Wybór odpowiedniej lokalizacji pod obiekt przemysłowy to bardzo złożona i indywidualna kwestia. Magazyn jest źródłem poważnych kosztów, których nie da się uniknąć. Należy więc wybrać lokalizację tak, aby wartość użytkowa tego elementu sieci logistycznej była możliwie najwyższa - uważa Joanna Sinkiewicz, dyrektor ds. kluczowych klientów i reprezentacji najemców w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych Cushman & Wakefield.

Jakie czynniki powinno się brać pod uwagę przy wyborze lokalizacji? Naszym klientom proponujemy uwzględnienie następujących kwestii: wymagań transportu i siatki logistycznej, wymagań związanych z dostępnością i kosztem zatrudnienia, dostępności magazynów i warunków czynszowych w konkretnych regionach

Szczegółowa analiza powyższych zagadnień w kontekście działalności konkretnej firmy pozwala ustalić listę lokalizacji optymalnych i rezerwowych. Uwzględnienie wszystkich trzech aspektów pozwala znaleźć rozwiązanie najlepsze dla danego przedsiębiorcy. Każdy z elementów może mieć oczywiście inną wagę, np. dla firm produkcyjnych bardzo istotne są kwestie związane z rynkiem pracy. Konieczność zatrudnienia kilkuset lub kilku tysięcy osób powoduje, że nawet sąsiedztwo głównych arterii komunikacyjnych czy dużych rynków zbytu nabiera drugorzędnego znaczenia. Widać to wyraźnie po bliższej analizie polskiej mapy magazynowej – firmy produkcyjne bardzo często decydują się na najem obiektów w miejscowościach mniejszych, ale gwarantujących odpowiedni rynek potencjalnych pracowników. Przykładem może być Manuli w Radomsku czy Pilkington w okolicach Sandomierza.

Co ważne, dynamiczny rozwój polskiego rynku magazynowego powoduje, że nowoczesne powierzchnie są coraz częściej dostępne również w mniejszych miastach, takich jak Lublin, Rzeszów, Bydgoszcz czy Szczecin. Maleją także różnice w kosztach najmu. Tym samym znaczenie ostatniego elementu spada, zyskują za to dwa pierwsze czynniki.

Spróbujmy bliżej przyjrzeć się zagadnieniu optymalnej lokalizacji na przykładzie konkretnej działalności. Coraz bardziej interesującą grupą najemców na polskim rynku są firmy działające w sektorze sprzedaży internetowej. Branża e-commerce postrzegana jest jako grupa najemców z największym potencjałem wzrostu, która w okresie kilku lat może generować większość zapotrzebowania magazynowego. Warto więc przeanalizować, co jest ważne dla firm zajmujących się e-handlem w kontekście lokalizacji magazynów.

Na pierwszym miejscu pojawiają się elementy związane z lokalnym rynkiem pracy, tj. dostępność siły roboczej i jej koszt. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę bardzo duże zapotrzebowanie tej grupy najemców na personel. To właśnie różnice między polskim a niemieckim rynkiem pracy były główną przesłanką dla Amazona przy podjęciu decyzji o realizacji trzech magazynów w Polsce. Pomimo faktu, że obiekty te przeznaczone są na obsługę klientów niemieckich, charakterystyka naszego rynku pracy skłoniła internetowego giganta do inwestycji w Polsce.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9116

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.