Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Poznański rynek handlowy zdominowany przez tradycyjne centra handlowe

Property News 13 stycznia 2015 11:19

Wysoki wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową nie przeszkadza deweloperom w planowaniu kolejnych inwestycji handlowych na terenie Poznania. Właściciele i zarządcy nieruchomości toczą jednak ciężką walkę o najemców, co skutkuje wysoką presją na stawki najmu. Czy wielkopolskie centra handlowe przetrwają nadchodzące trudne czasy?

W całej Wielkopolsce funkcjonuje obecnie 35 centrów handlowych o łącznej powierzchni 931 tys. mkw. Ponad 60 proc. tej liczby zlokalizowane jest w samym Poznaniu. Oznacza to, że lokalny rynek jest już teraz jednym z najbardziej nasyconych w Polsce. Kolejne 150 tys. mkw. powierzchni w budowie z pewnością nie ułatwi działalności firmom deweloperskim i właścicielom nieruchomości.

- Ilość powierzchni handlowej w mieście jest już absolutnie wystarczająca. Wszelkie nowe otwarcia nie spowodują zwiększenia sprzedaży (lub tylko w minimalnym stopniu), natomiast podniosą koszty działalności przedsiębiorstw handlowych, co w efekcie dla nikogo nie będzie korzystne. W stolicy Wielkopolski jest natomiast wciąż miejsce dla wyspecjalizowanych, niedużych osiedlowych obiektów - twierdzi Stanisław Bogacki, prezes Solar Company.

Potrzebę rozwoju niewielkich formatów handlowych sygnalizuje coraz większa liczba sieci, które chcą być bliżej swoich klientów. Zdaniem analityków niewielkie lecz optymalnie położone, dysponujące dobrym zestawem najemców uwzględniających market, drogerię, sklepy modowe oraz placówki usługowe obiekty mają wciąż rację bytu.

Z drugiej strony analitycy zwracają uwagę na wciąż niski poziom pustostanów, który wynosi około 3,8 proc. Dodatkowo na terenie aglomeracji funkcjonują centra, które wyróżniają się od innych ofertą najemców, zakresem zastosowania nowych technologii czy architekturą. To przyciąga klientów. Jednocześnie Poznań charakteryzuje się jednym z najwyższych w Polsce wskaźników siły nabywczej.

- Obecnie poznański rynek handlowy zdominowany jest przez tradycyjne centra - zarówno te pierwszej generacji i hipermarketami i małymi galeriami handlowymi, przez tradycyjne centra handlowe jak Galeria Malta i Galeria Pestka, po najnowsze obiekty, łączące różne funkcje (Stary Browar, Poznań City Center). Park handlowy IKEA Franowo jest jedynym obiektem tego formatu w całej aglomeracji usytuowanym tuż poza granicami miasta, a Factory Outlet Luboń - jedynym centrum wyprzedażowym w całym regionie - wylicza Magdalena Sadal, starszy konsultant, Dział Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    4,77

  • Min

    3,32

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.