Prawnik: Niektóre przypadki dotyczące handlu w niedziele będą kończyć się w sądach

Autor: dlahandlu.pl 6 marca 2018 14:24

Z uwagi na stosunkowo ogólny charakter regulacji w ustawie o zakazie handlu w niedziele można spodziewać się problemów interpretacyjnych zarówno ze strony przedsiębiorców jak i inspektorów odpowiedzialnych za kontrolowanie i egzekwowanie nowych przepisów. Z upływem czasu prawdopodobnie będą pojawiały się przypadki, które będą wymagały ingerencji sądów w kwestii ostatecznego rozstrzygania co do tego, czy określone działania przedsiębiorców są zgodne z ustawą czy też nie. Nie można też wykluczyć sytuacji kierowania przez przedsiębiorców objętych zakazem handlu skarg konstytucyjnych do Trybunału Konstytucyjnego – uważa Justyna Ignaszewska, adwokat, Kierownik Działu Obsługi MSP Departamentu Prawnego w kancelarii Koksztys.

Ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, która weszła w życie 1 marca 2018 r. wprowadza nowe zasady dla handlu, które w zamyśle ustawodawcy mają realizować postulaty związków zawodowych i samych pracowników odnośnie prawa do wypoczynku na zasadach analogicznych do pracowników innych gałęzi gospodarki.

- Jeżeli chodzi o wpływ na sektor gospodarki związany z handlem i skutki, jakie przyniesie zmiana przepisów w zakresie dni wolnych – na dzień dzisiejszy można spodziewać się zmian, ale ich skala jak również kierunek jest trudny do sprecyzowania. Wynika to z faktu, iż nie wykształciła się jeszcze praktyka dotycząca stosowania nowych przepisów, a tym samym nie jest możliwe określenie z jakiego rodzaju problemami w stosowaniu tych przepisów będą spotykali się przedsiębiorcy – mówi Justyna Ignaszewska.

- Z uwagi na stosunkowo ogólny charakter regulacji ustawowej, w szczególności w zakresie definicji handlu oraz czynności związanych bezpośrednio z handlem, jako jedynych aktywności przedsiębiorców objętych ustawowym zakazem, spodziewam się problemów interpretacyjnych zarówno ze strony przedsiębiorców jak i inspektorów odpowiedzialnych za kontrolowanie i egzekwowanie nowych przepisów. Obecnie jest zbyt wcześnie, aby formułować jednoznaczne wnioski w tym zakresie, ale w mojej ocenie z upływem czasu, będą pojawiały się liczne przypadki, które będą wymagały ingerencji sądów, które są umocowane do ostatecznego rozstrzygania co do tego, czy określone działania przedsiębiorców są zgodne z ustawą czy też nie - dodaje.

Jej zdaniem, niewątpliwie wprowadzenie nowego prawa wymaga w każdym przypadku rozważenia jakie skutki może ono wywrzeć na uczestników obrotu gospodarczego. Warto zatem zwrócić uwagę na kilka kluczowych zagadnień. Pierwszym z nich jest wpływ nowych regulacji na obowiązujące przedsiębiorców umowy najmu powierzchni handlowych. Pytaniem jakie nasuwa się od razu jest ustalenie czy w związku z wprowadzonym zakazem najemcy mogą renegocjować umowy z centrami handlowymi?

- W mojej ocenie, zmiana przepisów może stanowić przyczynę do podjęcia negocjacji zmierzających do zmiany umowy. Należy jednak pamiętać, że będzie to ściśle uzależnione od postanowień poszczególnych umów najmu, co sprawia, że każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie . Niewątpliwie przedsiębiorcy będący najemcami powinni rozważyć konsultacje swoich umów z prawnikami, aby ustalić jakie mają możliwości renegocjacji wiążących ich umów – mówi adwokat.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    1,06

  • Min

    0,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7990

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.