Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

PRCH: 21 spośród 40 centrów handlowych zostanie otwartych w małych miastach

Autor: dlahandlu.pl 28 marca 2014 11:27

„Rok 2013 był rokiem polaryzacji - powstały 23 nowe centra handlowe w największych i najmniejszych miastach, a ich powierzchnia, łącznie z rozbudowami wyniosła 616 000 m kw. GLA. Na koniec roku funkcjonowało 416 obiektów o łącznej powierzchni najmu ponad 9,84 miliona m kw. - mówi Radosław Knap, wicedyrektor generalny w PRCH.

- W roku 2014 aktywność deweloperska zapowiada się podobnie, z głównym akcentem na miasta poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Obserwujemy proces przemiany i rozbudowy wielu starszych obiektów w miastach największych i średniej wielkości. W budowie jest ok. 40 nowych centrów handlowych, co odpowiada dotychczasowemu poziomowi wzrostu rynku - dodaje Knap.
Na koniec 2013 roku w budowie było blisko 700 000 m kw. GLA powierzchni centrów handlowych, z czego 16 proc. w największych aglomeracjach (7 centrów) i 40 proc. w miastach poniżej 100 000 mieszkańców (21 centrów). Natomiast 26 proc. powierzchni (6 centrów) buduje się obecnie w miastach o liczbie ludności pomiędzy 200 000 - 400 000 mieszkańców, kolejne 18 proc. powierzchni (5 obiektów) w miastach zamieszkałych przez 100 000 - 200 000 mieszkańców" - dodaje Katarzyna Michnikowska, senior analyst z firmy Colliers International - „W kolejnym roku, 2015, należy spodziewać się odwrócenia trendu wzrostowego. Widać to już po liczbie rozpoczętych budów."

Największe centra handlowe w budowie to: Atrium Felicity w Lublinie (73 000 m kw. GLA), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 300 m kw. GLA), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 m kw. GLA), Galeria Amber w Kaliszu (33 500 m kw. GLA), Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 000 m kw. GLA), Galeria S w Siedlcach (26 000 m kw. GLA), Galeria Jurowiecka w Białymstoku (25 400 m kw. GLA), Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim (25 000 m kw. GLA), Galeria Piła w Pile (23 800 m kw. GLA) oraz rozbudowy takich projektów jak: Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, CH Ogrody w Elblągu czy Magnolii Park we Wrocławiu.
„Na koniec 2013 r. średni wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych wyniósł w Polsce 256 m kw. / 1 000 mieszkańców. Druga połowa ubiegłego roku przyniosła znaczący wzrost statystyk w grupie ośmiu największych polskich metropolii, natomiast w 2014 r. istotne wzrosty tego wskaźnika będą notowane w mniejszych miastach - powiedziała Agnieszka Tarajko-Bąk, research analyst z firmy JLL - obserwujemy , że grupie miast o liczbie mieszkańców poniżej 100 000, gdzie obecnie budowanych jest najwięcej centrów handlowych różnego typu, wskaźnik nasycenia jest bardzo zróżnicowany i oscyluje pomiędzy 68 m kw. / 1 000 mieszkańców a 1 617 m kw. Warto jednak zauważyć, że analizie poddano tylko rynki, na których istnieją bądź są w trakcie budowy nowoczesne formaty handlowe, dlatego trudno je odnieść do wskaźników dla pozostałych kategorii miast."



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9629

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.