Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

PRCH: Więcej pustostanów w polskich centrach handlowych

Autor: pr 17 września 2013 14:06

W czerwcu bieżącego roku w piętnastu największych miastach i aglomeracjach Polski wskaźnik niewynajętych powierzchni w centrach handlowych wyniósł 3,5 proc. To o 0,5 proc. więcej, niż na koniec 2012 roku. Wskaźnik pustostanów to jeden z najlepszych pośród dostępnych wyznaczników popytu na rynku nieruchomości handlowych - czytamy w raporcie "Retail Research Forum" opracowanym przez Polską Radę Centrów Handlowych.

Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że nawet pomimo wzrostu wskaźnika pustostanów, dostępność najbardziej pożądanych powierzchni w czołowych centrach handlowych jest ograniczona. Podobnie jak na innych europejskich rynkach, najemcy powierzchni handlowych w Polsce mocno kalkulują potencjalne ryzyko i opowiadająsięza silnymi, dobrze ugruntowanymi i wiodącymi na swoich rynkach projektami.

PRCH zbadała na koniec czerwca 2013 r. wielkość powierzchni niewynajętych (pustostanów) w 222 centrach handlowych zlokalizowanych w piętnastu największych miastach i aglomeracjach Polski, które łącznie oferują 6,5 mln mkw. powierzchni handlowej i stanowią niemal 70 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Poza ośmioma największymi rynkami - Warszawą, Katowicami, Trójmiastem, Wrocławiem, Poznaniem, Krakowem, Łodzią i Szczecinem badaniem zostały objęte miasta o liczbie mieszkańców między 200 tys. a 400 tys. Były to Budgoszcz, Białystok, Kielce, Lublin, Częstochowa, Radom i Toruń.

W połowie 2013 r. wskaźnik powierzchni niewynajętych na najniższym poziomie (poniżej 2,5 proc.) zanotowano jedynie w Szczecinie oraz w Warszawie. W aglomeracji szczecińskiej pustostany stanowią jedynie 2,2 proc. powierzchni, podczas gdy w aglomeracji warszawskiej 2,4 proc. Wielkość pustostanów w aglomeracji szczecińskiej utrzymuje się na porównywalnym poziomie od ostatniego badania, natomiast w przypadku aglomeracji warszawskiej pomimo otwarcia nie w pełni wynajętych obiektów handlowych (Auchan Łomianki, Factory Annopol czy Galeria Podkowa), odnotowano lekki spadek wielkości powierzchni niewynajętych.

Największy wzrost wskaźnika pustostanów w porównaniu z ostatnim badaniem (przeprowadzonym na koniec 2012 r.) odnotowano w aglomeracji katowickiej oraz w Częstochowie. W przypadku Śląska, lokale niewynajęte znajdują się głównie w nowootwartych centrach handlowych w regionie (Europa Centralna czy Galeria Zabrze). Wskaźnik pustostanów w centrach handlowych dla aglomeracji katowickiej wyniósł 3,5 proc., a dla Częstochowy 3,9 proc. Spośród badanych miast i aglomeracji najwięcej pustostanów było w Radomiu i Toruniu (po 6,2 proc.) oraz w Bydgoszczy (5,9 proc.).

Raport "Retail Research Forum" przygotowany został przez grupę analityków i doradców działających od wielu lat na rynku nieruchomości handlowych wywodzących się z firm: Cushman&Wakefiels, DTZ, Jones Lang LaSalle, CBRE, Colliers International, Gfk Polonia i działających we współpracy i pod patronatem Polskiej Rady Centrów Handlowych. PRCH powstała jako stowarzyszenie w 2003 roku i reprezentuje interesy branży nieruchomości handlowych w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    3,26

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.