Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

PRCH zbadała wpływ zakupów online na handel w centrach handlowych

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 9 grudnia 2013 09:41

Korporacja Badawcza Pretendent na zlecenie Polskiej Rady Centrów Handlowych zbadała występowanie efektu ROPO i „showroomingu". Według badania najsilniejszy efekt ROPO (Research Online - Purchase Offline) wystąpił w przypadku takich kategorii jak: duże AGD, małe AGD, duże RTV, sprzęt sportowy oraz akcesoria samochodowe.

Dzięki coraz szerszemu wykorzystaniu przestrzeni internetowej, także w celach zakupowych, powstało zjawisko rozbieżności pomiędzy miejscem zakupu produktu, a miejscem poszukiwania informacji o nim, tzw. efekt ROPO (ang. Research Online - Purchase Offline oraz odwrotne „Research Offline - Purchase Online", określane też jako "showrooming").
Zjawisko zostało przebadane techniką CAWI (ankietą internetową) na próbie 600 mieszkańców następujących miast: Katowice, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Warszawa i Wrocław, którzy deklarowali zakupy zarówno w centrach handlowych, jak i w internecie. Uczestnicy badania wskazywali także platformy e-commerce, w których najczęściej dokonują zakupów w przestrzeni internetowej z podziałem na różne kategorie produktowe.

Największy odsetek zakupów w internecie wystąpił w przypadku kategorii: oprogramowanie, książki/płyty CD/filmy, małe RTV, sprzęt komputerowy. Natomiast najm niejszy odsetek zakupów w internecie wystąpił w przypadku kategorii: produkty spożywcze, alkohol, chemia gospodarcza, gazeta/ magazyny/ prasa, artykuły tytoniowe.

Serwisy aukcyjne jak np. Allegro są zdecydowanym liderem w przypadku zakupów w internecie. Dotyczy to zarówno zakupów dokonywanych w sklepach internetowych (lub u sprzedawców działających na takiej samej zasadzie jak sklepy internetowe) jak i na aukcjach.

Badanie mówi również, że w sklepach internetowych konkretnych marek występujących tez w centrach handlowych najczęściej kupowano: produkty spożywcze, oprogramowanie. Urządzenia mobilne (smartfon, tablet) są wykorzystywane do zakupów przez nieco ponad 25% badanych.

- Wyniki badania wskazują na istniejący efekt ROPO w kilku z badanych grup produktowych. Najsilniej jest on zauważalny w takich branżach, jak RTV/AGD, w których wartość koszyka zakupowego jest zazwyczaj wysoka. Przykładowo w przypadku produktów jak telewizory, wieże stereo, lodówki, kuchenki czy pralki wciąż 6 na 10 klientów dokonuje zakupu w sklepach. Widać wiec, że klienci szukają informacji o produkcie na wielu płaszczyznach, dokonując jednak zakupu częściej w sklepie tradycyjnym - komentuje Radosław Knap z Polskiej Rady Centrów Handlowych. - W przypadku mody, czyli najpopularniejszej kategorii w centrach handlowych sytuacja jest taka, że odzież codzienną w sklepach kupuje ponad 75% klientów dużych miast, a bieliznę aż 83%.

0 Spośród przebadanych kategorii, w żadnej nie natchnęliśmy się na silny efekt showroomingu. Okazuje się więc, że nie ma obecnie w Polsce kategorii, w których klienci traktują sklep jako główne źródło informacji a Internet jako zasadnicze miejsce zakupu. Jednakże, warto przyglądać się zjawisku i jego ewolucji w czasie. Mamy już przykłady na rynkach zachodnich, w których salony internetowe wkraczają do tradycyjnych punktów sprzedaży jako salony-showroomy, w których klient poznaje asortyment, może go wypróbować, ale dokonuje finalnego zakupu online. - dodaje Michał Kamiński, Manager ds. Badań Ilościowych z Korporacji Badawczej Pretendent.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9302

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.