Prezes Inquiry: Handel spożywczy przegrał na niedzielnym zakazie

Autor: dlahandlu.pl, PB 26 czerwca 2019 18:08

Prezes Inquiry: Handel spożywczy przegrał na niedzielnym zakazie fot. shutterstock

Jeśli chodzi o skutki zakazu handlu w niedziele na sieci FMCG, to opinie są sprzeczne i budzą wiele znaków zapytania. Trzeba by było przeanalizować sposób zbierania tych danych, aby się do nich odnieść. Wydaje się, że na zakazie straciły nie tylko małe sieci, ale również dyskonty – mówi w wywiadzie z dlahandlu.pl Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry Market Research.

Jak Pani ocenia skutki zakazu handlu w niedziele? Wydaje się, że Polacy powoli przyzwyczajają się do nowej sytuacji…
Opinie konsumentów są podzielone i zależą między innymi od preferencji politycznych, od tego, czy ideologia stojąca za decyzją o wprowadzeniu zakazu jest komuś bliska czy nie, a także od indywidualnej sytuacji rodzinnej i na ile ktoś został tym zakazem dotknięty.

Uważam, że skrajności są niepotrzebne. Z mojego punktu widzenia najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie możliwości wyboru, by sieci same decydowały, w które niedziele (np. dwie w miesiącu) poszczególne sklepy pracują, a w które nie. To byłby ukłon w stronę osób, które nie mają innego dnia poza niedzielą na zrobienie zakupów. Jest wiele takich osób i dla nich zakaz niedzielnego handlu to poważne utrudnienie. Jest to także niedogodność dla pracowników handlu – osoby, które pracowały w niedziele, miały wolne w inny dzień i mogły wtedy zrobić zakupy dla rodziny.

Nie ma wątpliwości, że zakaz handlu w niedziele wpływa na nasz styl życia. Teraz spędzamy niedziele w inny sposób. Komu zakaz handlu zaszkodził? Najbardziej tym firmom, które były zlokalizowane w centrach handlowych i korzystały z ruchu, który generują centra. A także tym, które główny obrót generują a w niedziele, czyli gastronomii. Przykładem sieci, dla której zakaz handlu w niedziele był prawdziwym ciosem jest Grycan. Podobnie cierpią inni restauratorzy. Oni raczej nie mogą przekierować ruchu na inne dni tygodnia, bo lody nie będą miały utargu w piątek, czy w środę rano.

Dla mnie najpoważniejszy problem związany z ustawą polega na tym, że została wprowadzona bez rzetelnej analizy skutków. A skutki są takie, ze ucierpią głównie polskie firmy, bo duże zagraniczne sieci są w stanie przekierować sprzedaż na inne dni akcjami promocyjnymi.

Czy zakaz handlu w niedziele może przyczynić się do upadku małych sieci handlowych?
Miejmy nadzieję, że nie. Przedsiębiorcy mają to do siebie, że potrafią się mierzyć z przeciwnościami losu. Zamiast załamywać ręce i zamykać firmę, starają się znaleźć wyjście z sytuacji.

Jeśli chodzi o skutki zakazu handlu w niedziele na sieci FMCG, to opinie są sprzeczne i budzą wiele znaków zapytania. Trzeba by było przeanalizować sposób zbierania tych danych, aby się do nich odnieść. Wydaje się, że na zakazie straciły nie tylko małe sieci, ale również dyskonty. Co prawda przekierowały one ruch na inne dni tygodnia, ale ogromnym kosztem, a wzrosty nie są już tak spektakularne jak do niedawna.


  • herbatnik 2019-07-17 12:57:37

    Oczywiście że małe , rodzinne sklepy zyskały na zakazie. Te , które znam dzięki zakazowi handlu jeszcze jakoś funkcjonują. Oczywiście wcześniej czy później też padną ale ta kroplówka działa i pozwala jakoś żyć.

  • z branży 2019-07-01 10:02:39

    "osoby, które pracowały w niedziele, miały wolne w inny dzień i mogły wtedy zrobić zakupy dla rodziny" - czyli człowiek liczy się wyłącznie jako konsument, najlepiej samotny, bez dzieci, bez rodziny. Matka w czwartek robi zakupy dla całej rodziny, żeby w niedzielę NIE pobawić się z dzieckiem bo siedzi "na kasie". Rozkoszna wizja homoeconomicus

  • sklepikarz od 25lat 2019-06-28 08:40:53

    Niestety kampania wyborcza się zaczyna. Zero konkretu, same emocje i bajki.

ZOBACZ WSZYSTKIE (10)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,39

  • Śr

    2,59

  • Min

    1,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 865

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 431979

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.