Prezes Inquiry: Handel spożywczy przegrał na niedzielnym zakazie

Autor: dlahandlu.pl, PB 26 czerwca 2019 18:08

Prezes Inquiry: Handel spożywczy przegrał na niedzielnym zakazie fot. shutterstock

Jeśli chodzi o skutki zakazu handlu w niedziele na sieci FMCG, to opinie są sprzeczne i budzą wiele znaków zapytania. Trzeba by było przeanalizować sposób zbierania tych danych, aby się do nich odnieść. Wydaje się, że na zakazie straciły nie tylko małe sieci, ale również dyskonty – mówi w wywiadzie z dlahandlu.pl Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry Market Research.

Powiedziałabym, że generalnie handel spożywczy w ubiegłym roku przegrał na zakazie. GUS podał co prawda wzrost sprzedaży detalicznej ogółem, ale on dokonał się dzięki… wzrostowi sprzedaży samochodów, a na rynku spożywczym był spadek.

Zakaz handlu w niedziele mocno dotknął także sieci odzieżowe…
Tak, ale sieci modowe to zupełnie inny segment, bardziej podatny na rozwój handlu internetowego. Wszystkie polskie sieci, które wdrażają sklep internetowy mówią o dwucyfrowych wzrostach w tym kanale. Dla sieci odzieżowych sklep internetowy to już nie jest pytanie „czy” tylko „jak”. To nie jest tak, że otwierając sklep internetowy sieć zdobędzie nowych klientów. Odwrotnie - nie otwierając sklepu internetowego straci tych, których już ma.

Trzeba o tym myśleć w kontekście omnichanel. Klienci, kiedy kupują produkt w dowolnym sklepie, nie widzą różnicy pomiędzy kanałem internetowym a fizycznym. Tymczasem sieci są nieprzygotowane do integracji tych kanałów sprzedaży, bo pracują na systemach ERP rodem z lat 90-tych. Te systemy nie pozwalają na zintegrację danych. Skutek jest taki, że gdy kupimy coś w sklepie internetowym, to nie możemy zwrócić w sklepie stacjonarnym – a wydawałoby się to raczej oczywiste.

Technologicznie ten segment także nie nadąża za oczekiwaniami klientów. Konsumenci chcą różnych konfiguracji, np. dostarczenia do sklepu stacjonarnego lub do domu innej wersji produktu, który wyklikał w internecie. Dla klientów to są ciągle te same zakupy w tej samej firmie. Inna kwestia to organizacja w ramach danej grupy - sklepy internetowe w firmach odzieżowych absolutnie nie powinny być zorganizowane jako odrębne jednostki bizensowe. Krokiem we właściwym kierunku jest to, co robi LPP, ale wdrożenie tych wszystkich projektów nie nastąpi z dnia na dzień.

Czego przede wszystkim brakuje w segmencie odzieżowym, jeśli chodzi o usługi i ofertę dla konsumentów?
Standardem powinna być usługa click&collect, a także: możliwość zwrotu w sklepie towaru kupionego przez internet, sprawdzenia w internecie stanów magazynowych, czy dostępności produktów na poziomie konkretnego sklepu.

To się wydaje łatwe przeciętnemu Kowalskiemu, ale dla wielu firm oznacza ogromne nakłady na wdrożenie nowoczesnego systemu. Potrzeba czasu, a kto pierwszy, ten robi mnóstwo błędów. To jeszcze jeden powód, dla którego handel nie nadąża za konsumentami.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • herbatnik 2019-07-17 12:57:37

    Oczywiście że małe , rodzinne sklepy zyskały na zakazie. Te , które znam dzięki zakazowi handlu jeszcze jakoś funkcjonują. Oczywiście wcześniej czy później też padną ale ta kroplówka działa i pozwala jakoś żyć.

  • z branży 2019-07-01 10:02:39

    "osoby, które pracowały w niedziele, miały wolne w inny dzień i mogły wtedy zrobić zakupy dla rodziny" - czyli człowiek liczy się wyłącznie jako konsument, najlepiej samotny, bez dzieci, bez rodziny. Matka w czwartek robi zakupy dla całej rodziny, żeby w niedzielę NIE pobawić się z dzieckiem bo siedzi "na kasie". Rozkoszna wizja homoeconomicus

  • sklepikarz od 25lat 2019-06-28 08:40:53

    Niestety kampania wyborcza się zaczyna. Zero konkretu, same emocje i bajki.

ZOBACZ WSZYSTKIE (10)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    15,76

  • Śr

    10,21

  • Min

    9,33

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6811
Ilość aktualnych ofert: 268012

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.