Prezes Inquiry: Polskie sieci muszą zacząć myśleć jak Apple (wywiad)

Autor: dlahandlu.pl, PB 5 czerwca 2019 13:56

Prezes Inquiry: Polskie sieci muszą zacząć myśleć jak Apple (wywiad) Na zdj. Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry Market Research. Fot. materiały prasowe

O tym, czy Polacy są gotowi na nowe technologie w handlu i czy są na nie gotowi operatorzy detaliczni, o skutkach ewentualnego wejścia do Polski Amazona, a także o możliwościach rozwoju e-grocery rozmawiamy z Agnieszką Górnicką, prezes Inquiry Market Research.

Na jakim etapie jest obecnie rynek handlu detalicznego w Polsce? Czy jest to już rynek dojrzały?

Rynek detaliczny w Polsce wciąż ulega przeobrażeniom. Od pewnego czasu jesteśmy świadkami całego szeregu ważnych wydarzeń, w tym ostatnio przejęcia Piotra i Pawła i jednocześnie poważnych perturbacji Bać-Polu, który jest na granicy upadku. Oba wydarzenia wskazują na koniec pewnej ery, stanowią sygnał porządkowania polskiego handlu. Wygrają tylko duże, silne podmioty, które mają dostęp do finansowania. Bać-Pol, niegdyś perła polskiego hurtu, nie miał takich możliwości inwestycyjnych jak zagraniczni operatorzy, którzy nie szczędzili nakładów na logistykę, IT i systemy magazynowe, pozyskiwanie lokalizacji, a także marketing. Przykładem może być choćby Biedronka, która inwestowała w rozwój oraz systemy wewnętrzne miliardowe kwoty. Podmioty, które nie są w stanie sprostać tak zaawansowanej konkurencji, muszą ustąpić pola – kończy się to upadłością albo przejęciem.

Poza tym w handlu kluczowe są konkurencyjne ceny. To nie muszą być najniższe ceny na cały asortyment, ale musi to być taki poziom cen, który pozwoli zbudować pozytywny wizerunek cenowy u klientów. Notabene między innymi to pogrążyło sklepy Piotr i Paweł – miały wizerunek sieci drogiej, w segmencie premium. To nie jest strategia wygrywająca dla codziennych zakupów, to strategia dla niszowego operatora - nie dla dużej sieci.

Czy jest szansa, że szyld Piotr i Paweł pozostanie na rynku, przynajmniej w niektórych lokalizacjach?

Wszyscy klienci Piotra i Pawła, nawet okazjonalni, przyzwyczaili się do tej marki, dlatego mieliśmy nadzieję, że szyld pozostanie na rynku. Przykład sklepu sieci Carrefour w warszawskiej Promenadzie pokazuje, ze w wybranych lokalizacjach jak najbardziej jest miejsce na format premium.

Proszę zauważyć, że Carrefour Promenada wygląda zupełnie inaczej niż inne sklepy tej sieci. Dominuje tam asortyment świeży, w środku marketu jest restauracja, w ofercie sklepu znajdują się bardzo wyrafinowane produkty, ale obecna jest też oferta podstawowa. Co ważne, niezależnie od produktu, czy jest to pieczywo na śniadanie, czy langusta, wszystkie produkty w swojej kategorii są w dobrej cenie. To przyciąga klientów i Carrefour w Promenadzie radzi sobie znakomicie.


  • Marek 2019-06-06 18:04:13

    Amazon jako platforma z własnym towarem i dużym kapitałem zdecydowanie może pozamiatać polski rynek w ciągu roku. Dlatego ważne jest, aby polskie firmy tworzyły/przyłączały się do platform już istniejących i budowały swoją pozycję na rynku e-commerce - bez tego klienci zaczną odchodzić od wyłącznie tradycyjnych sieci

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    4,64

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7934
Ilość aktualnych ofert: 485670

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.