Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Prezes Inquiry: Zakaz handlu w niedziele zmieni nawyki zakupowe konsumentów

Autor: dlahandlu.pl 24 stycznia 2018 15:12

Prezes Inquiry: Zakaz handlu w niedziele zmieni nawyki zakupowe konsumentów fot. Shutterstock

W ostatnich latach obserwowany jest trend, który polega na tym, że Polacy robią coraz mniejsze zakupy coraz częściej. Zakaz handlu w niedziele może przyczynić się do odwrócenia tego trendu i konsumenci znów zaczną robić zakupy na zapas. Największe korzyści przyniosłoby to handlowi wielkopowierzchniowemu, czyli super- i hipermarketom – uważa Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

- W ostatnich latach obserwowaliśmy coraz silniejszy trend, który polega na tym, że robimy  coraz mniejsze zakupy coraz częściej. W naszych badaniach widzimy, że konsumenci potrafią robić zakupy już dwa razy dziennie, by mieć świeże produkty na śniadanie i na kolację – mówi Agnieszka Górnicka, w rozmowie z dlahandlu.pl.

- Moim zdaniem zakaz handlu w niedziele spowoduje przeniesienie części handlu do sklepów wielkopowierzchniowych – a to dlatego, że ludzie będą musieli robić zakupy na zapas. Takie zakupy najłatwiej jest zrobić w dużych sklepach. Według mnie efekt może być  odwrotny od zamierzonego –zyskają duże sieci, a nie małe, niezależne sklepy - dodaje.

Przyznaje, że przyzwyczajenia nie zmienią się od razu, będzie to proces, ale bardzo możliwe, że odwróci się wspomniany trend, idący w kierunku rozdrabniania zakupów. - Takie zmiany nie dokonują się z dnia na dzień, ale po roku będzie widać co się stało i w różnych grupach konsumentów pewnie będzie to wyglądało odmiennie – ocenia prezes Inquiry.

Przyznaje, że na przepisach ograniczających handel w niedziele zyska branża e-commerce. - W przypadku takich branż, jak odzież, elektronika, dobra trwałe, rozwój handlu internetowego na pewno przyspieszy. W segmencie żywności raczej tak nie będzie, bo handel internetowy w tym zakresie nie rozwija się aż tak dynamicznie ze względu na liczne bariery – ocenia ekspertka.

Jej zdaniem, zachowania konsumentów wciąż się zmieniają, a sieci starają się nadążyć za tymi zmianami. Co roku obserwujemy nowe zjawiska na rynku, przy czym trzeba odróżnić makrotrendy (np. związane ze zdrowym odżywianiem) od trendów niszowych czy wręcz chwilowych mód.

- Na pewno widoczne jest wyraźne zainteresowanie Superfoods, które zaczyna już wykraczać poza trend niszowy. Inne zjawisko jest związane z czystą etykietą, tzw. clean label. Konsumenci chcą spożywać produkty, które zawierają składniki odżywcze, ale nie są wzbogacane niepotrzebnymi dodatkami. Kolejny trend to lokalność, czyli poszukiwanie produktów wytworzonych na lokalnym rynku, najlepiej przez kogoś, kogo znamy – wymienia Agnieszka Górnicka.

- Od strony technologii, na pewno rośnie znaczenie aplikacji mobilnych oraz  kanałów społecznościowych, zarówno w marketingu, jak i dla samych konsumentów. Sieci tworzą swoje laboratoria oraz centra innowacji, w których testują nowe rozwiązania, łączące świat online, offline, social media i aplikacje mobilne - dodaje.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,52

  • Min

    2,54

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.