Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Prezes PIH: Tylko przez integrację dostawcy mogą skompensować siłę sieci handlowych

Autor: PIH 11 czerwca 2015 13:29

- Coraz więcej mówi się o inicjatywie Ministerstwa Rolnictwa mającej na celu przeforsowanie samoregulacji opartej o tzw. zasady dobrych praktyk w relacjach handel-dostawcy. Na wypadek gdyby do takiej samoregulacji nie doszło – w Sejmie złożony został projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych, którego dalsze procedowanie uzależnione jest od przyjęcia kodeksu dobrych praktyk. Nie mówimy tu zatem tak naprawdę o „samoregulacji”, ale o presji rozpoczętego procesu legislacyjnego – zwraca uwagę prezes Polskiej Izby Handlu, Waldemar Nowakowski.

- Rzecz jednak leży nieco gdzie indziej – w samej filozofii nowoczesnego handlu – rolą sieci handlowej jest troska o konsumenta, rolą dostawcy jest promowanie swoich towarów. Taki jest podział zadań w łańcuchu oraz w handlu. Należy pamiętać, że minęły czasy kiedy udawało się sprzedać wszystko – dlatego też wsparcie sprzedaży swoich towarów z samej doktryny handlu powinno znajdować się w obszarze zainteresowania dostawców. Oni też powinni się integrować, aby móc efektywniej negocjować warunki sprzedaży. Dlatego to co się wydarzyło należy oceniać raczej przez pryzmat polityki nie gospodarki i brak odpowiedniej konsolidacji wśród dostawców. Istnieją przykłady firm, które wiedzą, że tylko przez integrację mogą skompensować siłę sieci handlowych – stwierdza prezes Izby.

Nikt nie neguje konieczności przestrzegania prawa, umów i zasad współpracy opartych na ekwiwalentności – taki jest zresztą europejski trend i jeżeli da się to zrobić bez zbędnych regulacji to dobrze. Natomiast zaczynamy tu mówić o sytuacji kiedy handel staje wobec konieczności dokonywania wyborów pomiędzy narzucanymi rozwiązaniami, co zaburza swobodę działalności gospodarczej i dzisiejsze ograniczenia w przyszłości uderzą w równym stopniu w dostawców jak i w handel, a stracą na tym konsumenci. Różnica pomiędzy handlem, a innymi podmiotami łańcucha polega na tym, że handel nie ma się do kogo zwrócić o ochronę – podsumowuje Nowakowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,99

  • Śr

    3,93

  • Min

    1,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.