Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Prezes Storck: Polski rynek detaliczny w porównaniu z zachodnim operuje na wysokich marżach

www.portalspozywczy.pl 14 maja 2015 18:08

- Polacy nie wydają więcej na słodycze i to pomimo tego, że konsumpcja w naszym kraju ma jeszcze daleką drogę do przebycia, zanim osiągnie poziom rozwiniętych państw zachodnich. Licząc per capita, nawet w Słowenii kupuje się więcej słodyczy, a nadal notowane są tam wzrosty - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny Storcka.

 

Wielu producentów słodyczy narzeka na niskie marże. Na jakim poziomie kształtowały się one w ostatnim roku?

Od zeszłego roku borykamy się z czynnikami istotnie wpływającymi na marże. Po pierwsze, mamy do czynienia ze stałym wzrostem cen kakao na rynku. Stabilny kurs złotego pozwolił jak na razie odłożyć w czasie decyzję o podwyżkach, jednak prędzej czy później musi ona zostać podjęta. Z naszych marż nie jesteśmy w stanie zaabsorbować tego, co dzieje się z cenami surowców. O ile bowiem branża od lat zmaga się z rosnącymi cenami kakao, o tyle duże znaczenie ma dodatkowo sytuacja na rynku orzechów. W roku 2014 nastąpiła kompletna tragedia, jeżeli chodzi o orzechy laskowe, co jest dla nas fatalną informacją. Za 75 proc. światowej produkcji orzechów laskowych odpowiada jeden kraj - Turcja. Przed ubiegłorocznymi zbiorami pojawił się tam niespodziewany mróz, w wyniku którego mnóstwo plantacji zostało zniszczonych. Ceny orzechów wzrosły trzykrotnie, a popyt znacznie przekracza podaż. Z niepokojem oczekujemy na maj, kiedy poznamy informacje na temat tegorocznych zbiorów, choć nawet gdyby zbiory w tym roku były wyjątkowo dobre, to i tak ceny nie wrócą do ich poziomu sprzed roku.

Wskazane przeze mnie czynniki mają kluczowe znaczenie dla marży. Istotne są także żądania płynące od naszych partnerów handlowych w odniesieniu do wysokości cen.

Kto ostatecznie poniesie największe koszty z powodu wzrostu cen surowców? Klient, sieci handlowe, czy producenci?

Istotnym jest, na ile detaliści przełożą podwyżki na półkę dla konsumenta. Otwartym pozostaje pytanie, czy będą chcieli w całości przełożyć je na ostateczną cenę produktu w sklepie. Warto zaznaczyć, że polski rynek detaliczny w porównaniu do rynków zachodnich wciąż operuje na bardzo wysokich marżach.

Siła zakupowa Polaków wciąż rośnie - mamy do czynienia z deflacją oraz rosnącymi pensjami. Z drugiej jednak strony, jeżeli popatrzymy na to, ilu konsumentów utknęło w pułapce wyższych rat kredytowych związanych z kryzysem franka, to wątpliwym pozostaje, aby wydawali większe pieniądze na produkty takie, jak słodycze. Muszą się raczej zastanowić, skąd wziąć dodatkowe 300 zł miesięcznie na spłatę kredytu. W wielu przypadkach będę musieli zrezygnować z kupowania produktów, które nie są artykułami pierwszej potrzeby – a do nich zaliczają się słodycze.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.