Prezes UOKiK-u: Produkty pod szyldem private label wytwarzają korzystną dla rynku presję konkurencyjną

www.portalspozywczy.pl 29 marca 2013 09:07

Prezes UOKiK-u: Produkty pod szyldem private label wytwarzają korzystną dla rynku presję konkurencyjną

W Urzędzie analizowaliśmy, czy "opłaty półkowe" mogłyby stanowić jakiś przejaw nadużywania pozycji dominującej. W takich sprawach zawsze na początku określamy rynek, na którym działają dani przedsiębiorcy, następnie analizujemy czy posiadają oni na nim pozycje dominującą. Finalnie sprawdzamy czy badani rynkowi gracze wykorzystują swoją siłę kosztem innych uczestników rynku - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sprawa opłat półkowych jest przykładem sporu, który może być rozwiązywany przez przedsiębiorców na drodze sądowej, na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ingerencja urzędu antymonopolowego w ramach przysługujących kompetencji - praktycznie nie jest możliwa. Dlaczego? Bo trudno przypuszczać, że pobieranie tych opłat jest wynikiem zmowy pomiędzy sklepami, a nie ich samodzielną decyzją - dodaje prezes UOKIK-u.

Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem UOKiK oraz Komisji Europejskiej popartym wyrokami sądów, rynkiem właściwym w tego typu sprawach jest krajowy rynek zaopatrzenia sklepów wielkopowierzchniowych w artykuły konsumpcyjne codziennego użytku. - Wielokrotnie analizowaliśmy ten rynek i żadna sieć sklepów nie posiada na nim pozycji dominującej, czyli nie ma tak dużej przewagi, że mogłaby działać nie oglądając się na konkurentów, kontrahentów i konsumentów. Dlatego Urząd nie ma możliwości podjęcia interwencji w sporze pomiędzy dostawcami a sklepami. Natomiast przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony przez czyn nieuczciwej konkurencji ma prawo wystąpić, na drodze powództwa cywilnoprawnego do sądu powszechnego, przeciwko przedsiębiorcy, który dopuszcza się takiego czynu - wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Prezes UOKiK-u odniosła się również do kwestii marek własnych - Uważam, że obecność na rynku towarów pod szyldem private label wytwarza korzystną dla rynku presję konkurencyjną: motywuje pozostałych producentów do np. obniżania cen. Poza tym, jak wykazała kontrola Inspekcji Handlowej poprawiła się jakość produktów żywnościowych oferowanych przez sieci handlowe pod własną marką. Zastrzeżeń nie wzbudziło 92 proc. skontrolowanych produktów. Obecność marki własnej może być także korzystna dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ pozwala na stworzenie i wypromowanie swojej marki w przyszłości. Przykładowo wytwarzanie produktów sprzedawanych pod markami własnymi sieci handlowych, może zwiększać zyski oraz rozszerzać działalność małego przedsiębiorcy. A w przyszłości zaowocować kapitałem pozwalającym na inwestowanie we własne produkty i ich promocję.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,63

  • Min

    1,85

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8644

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.