Producenci podzieleni co do wpływu ograniczenia marek własnych w sieciach

Autor: dlahandlu.pl 6 marca 2019 11:35

Producenci podzieleni co do wpływu ograniczenia marek własnych w sieciach Fot. Shutterstock

Firmy będące dostawcami produktów pod markami własnymi sieci handlowych różnie oceniają wpływ ewentualnego ograniczenia obecności marek własnych w sklepach. Z ich opinii wynika, że duzi producenci, posiadający swoje własne brandy, są przychylni potencjalnym zmianom. Jednak firmy, które większość produkcji lokują w segmencie private labels obawiają się o swój dalszy byt.

Duży tekst na temat planów ograniczenia marek własnych w sieciach handlowych pojawi się jeszcze dziś na portalu dlahandlu.pl.

- Rządowy projekt ograniczenia sprzedaży w sieciach handlowych marek własnych uderzy przede wszystkim w polskich producentów i rolników, a w szczególności w rodzinne firmy działające dziś w małych miejscowościach – uważa Grzegorz Mordalski, właściciel firmy „Anita” z Działoszyna, która produkuje lody i mrożonki pod marką własną m.in. Biedronki, Aldi, Netto, Tesco, Carrefour, Kauflandu, Lewiatana, Intermarche. Jego zdaniem, planowane zmiany przysłużą się głównie dużym, zagranicznym koncernom.

Jak tłumaczy, to właśnie polskie, często niewielkie firmy, w dużej mierze stoją za produktami powstającymi pod markami własnymi dużych sieci handlowych. Są to zwykle rodzinne zakłady z wieloletnią tradycją, które z racji swojego doświadczenia są typowane przez zagraniczne sieci, aby zaopatrywać lokalny rynek. Oznacza to, że wybierany z półki produkt własny sieci powstaje w Polsce, w polskiej firmie i z produktów kupowanych od polskiego rolnika.

- Ograniczenie oznaczać będzie mniej zleceń z sieci. Wpłynie to nie tylko na obroty firm, ale także na miejsca pracy. A warto pamiętać, że przedsiębiorstwa te działają dziś w dużej mierze poza dużymi miastami w mniejszych miejscowościach i na wsiach, dając pracę setkom osób – dodaje Grzegorz Mordalski.

Z perspektywy branży, w której działa spółka, planowane ograniczenie będzie działaniem na szkodę polskich firm. Szacuje się, że dziś aż 95 proc. lodów dostępnych w sieciach pod ich marką własną produkowane jest wyłącznie przez polskie firmy. W przypadku mrożonek mącznych, czyli np. pierogów, uszek i pyz możemy mówić już o blisko 100 proc.

- Fakt, że możemy produkować dla sieci pod ich markami, często otwiera także drogę do sklepowych zamrażarek produktom pod naszymi markami. Pod tym względem obecne na polskim rynku sieci wspierają rodzime brandy, lokując je tuż obok swoich własnych. Tworzy to zdrową konkurencję, a konsumentom daje wybór – tłumaczy Grzegorz Mordalski.

Jego zdaniem, na pomyśle tracą praktycznie wszyscy. Konsumenci, którzy przyzwyczaili się do marek własnych i chętnie po nie sięgają, polskie firmy, bo zmuszone zostaną do ograniczenia produkcji i szukania nowych rynków, a także pracownicy tych firm, którzy mogą stanąć przed widmem zwolnień. Tracą też polscy rolnicy, bo firmy produkujące marki własne  ograniczą ilość kupowanych surowców.


  • zk 2019-03-07 09:13:38

    ...a co jeśli w sieci zmieni się kupiec, skończy się układ itp? Sieć w każdej chwili może zmienić dostawcę marni własnej,

    a szanowny dostawca zostaje z ręką w nocniku z całą produkcją i załogą.

  • Hans z eReFeNu 2019-03-06 16:23:16

    Czyli jezeli kupiłem w Lidlu myjke ciśnieniową Parkside, to rozumiem że conajmniej trzech rolnikow szuka sznurka by uciec przed długami..

  • MP 2019-03-06 14:21:28

    @salka - sorry ale to zupelne nieporozumienie. W Rumunii top 5 sieci handlowych to mniej niz 1/4 rynku - dlatego marki wlasne sa slabe. Te postulaty to tylko i wylacznie populizm i karygodny brak znajomosci handlu. Czego producenci potrzebuja to spokoju, nie kolejnych przepisow. Nie trzeba wszystkiego ciagle regulowac, tylko zostawic przedsiebiorcow w spokoju, zeby mogli sie skupic nad rozwojem swoich firm, czy wybiora produkcje glownie dla marki wlasnej czy tez tworzenie brandow. To musi byc wybor tylko i wylacznie przedsiebiorcy, a rynek taka decyzje zweryfikuje. To sie nazywa wolny rynek i to staramy sie miec od 1989, ale nam slabo wychodzi.

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,65

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7649
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.