PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Producent napoju energetycznego przeprosi za nieobyczajną reklamę i zapłaci 60 tys. zł

www.portalspozywczy.pl 22 sierpnia 2018 09:35

Producent napoju energetycznego przeprosi za nieobyczajną reklamę i zapłaci 60 tys. zł Fot. materiały prasowe

Kampania reklamowa napoju energetycznego Devil Energy Drink wykorzystująca sugestie do seksu oralnego narusza dobre obyczaje. Sąd nakazał przeprosiny oraz zapłatę 60.000 zł na rzecz fundacji zajmującej się polskimi uczniami ze Wschodu.

Wyrok jest rezultatem pozwu złożonego przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa, które zajmuje się zwalczaniem reklam naruszających dobre obyczaje w obrocie gospodarczym, w szczególności tych, które uprzedmiotawiają wizerunek kobiet. Jest to pierwszy tego typu wyrok w Polsce, który może spowodować zmianę podejścia reklamodawców do tworzonych przez nich treści. Wyrok jest prawomocny. 

Reklama Devil Energy Drink, która pojawiła się na profilu facebookowym producenta, wykorzystywała skojarzenia z seksem oralnym (pokazywała klęczącą przed mężczyzną kobietę oraz hasło „ona już wie, co za chwilę będzie miała w ustach”). 

Już wcześniej, sprawa tego przekazu marketingowego została rozpatrzona przez Radę Reklamy, która zgodziła się z zarzutami Stowarzyszenia Twoja Sprawa i uznała reklamę za niezgodną z  Kodeksem Etyki Reklamy. Oprócz złożenia skargi do Rady Reklamy, Stowarzyszenie Twoja Sprawa skierowało pozew do sądu.

Sąd Okręgowy w Legnicy wydał wyrok w pełni zgodny z żądaniami Stowarzyszenia Twoja Sprawa. W ustnym uzasadnieniu wyroku sędzia orzekająca stwierdziła, że zgadza się z twierdzeniami pozwu i uważa, że reklama naruszyła dobre obyczaje, tym bardziej, że jest kierowana do ludzi młodych. 

Oprócz przeprosin, które jest zobowiązana podpisać prezes zarządu Waterius Jolanta Hauzer, firma została zobowiązana do zapłaty 60.000 zł na rzecz Fundacji „Dla Polonii”, która zajmuje się opieką nad młodymi Polakami ze Wschodu, uczącymi się w I Liceum Polonijnym w Warszawie. Ponadto, sąd zasądził od firmy zarządzanej przez Jolantę Hauzer 5.400 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania oraz 3.100 zł tytułem opłaty od pozwu. 

Izabela Karska ze Stowarzyszenia Twoja Sprawa uważa, że wyrok jest precedensowy. - Ustawa, na którą się powołujemy, jest wykorzystywana głównie przez przedsiębiorców. Problem polega na tym, że sami przedsiębiorcy nie chcą angażować się w spór sądowy z innym przedsiębiorcą tylko po to, by dla zasady zwalczać reklamy uchybiające godności człowieka, uprzedmiotawiające wizerunek kobiet lub naruszające w inny sposób dobre obyczaje. Stowarzyszenie Twoja Sprawa ma jednak właśnie takie cele i jest żywotnie zainteresowane usuwaniem tego typu reklam z obrotu. Jest to nasz pierwszy pozew, ale na pewno nie ostatni. Chcemy, aby przedsiębiorcy planując swoje działania mieli świadomość, że przekraczając pewne granice ryzykują spór sądowy - mówi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,62

  • Śr

    4,56

  • Min

    3,12

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7255
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.