PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Raport: Marki własne kupuje 90 proc. Polaków. Jak przyjmą ich ograniczenie?

Autor: dlahandlu.pl, PB 20 marca 2019 12:19

Raport: Marki własne kupuje 90 proc. Polaków. Jak przyjmą ich ograniczenie? Fot. Shutterstock

Pomysł ograniczenia marek własnych w sieciach handlowych raczej nie zostanie przyjęty pozytywnie przez konsumentów. Zdecydowana większość z nas, aż 90 proc., kupuje marki własne, przynajmniej od czasu do czasu, a niemal połowa Polaków uważa, że są to produkty dobrej jakości w niższych cenach – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Inquiry, do którego dotarł portal dlahandlu.pl. Na rynku produktów marek własnych króluje Biedronka – aż 79 proc. polskich konsumentów kupuje w tej sieci produkty private labels.

Jak przypomina Inquiry, podczas Europejskiego Forum Rolniczego premier Mateusz Morawiecki zapowiedział ustawę ograniczającą sprzedaż marek własnych w sieciach handlowych. Ograniczenia miałyby dotyczyć produktów spożywczych, a celem takiego przedsięwzięcia jest wspieranie polskiego rolnictwa i lokalnych przetwórców. Pomysł ten wzbudził w branży spożywczej spore emocje, wskazywano też na liczne problemy związane z wprowadzeniem takich przepisów w życie. 

- Argumenty natury prawnej i ekonomicznej oczywiście są ważne, ale liczy się też opinia publiczna. Firma Inquiry postanowiła zatem spytać konsumentów o ich zdanie na ten temat. Wyniki naszej ankiety jednoznacznie wskazują, ze pomysł nie spotka się z przychylnym przyjęciem ze strony polskich konsumentów. Polacy znają i polubili marki własne. Ponad połowa badanych deklaruje, że kupuje marki własne często, choć tylko niektóre produkty; co czwarty konsument robi to rzadko, a co ósmy specjalnie kupuje większość produktów spożywczych pod marką własną. Osoby, które w ogóle nie kupują marek własnych (bądź nie wiedzą), to mniej niż 10 proc. ogółu – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry, w rozmowie z dlahandlu.pl.

Wśród opinii o markach własnych przeważają wypowiedzi pozytywne; dominuje przekonanie, że są to produkty dobrej jakości w niższych cenach (46 proc. badanych zgadza się z tą opinią), a przy tym umożliwiają zróżnicowanie oferty sklepów (43 proc.). Na drugim biegunie znalazły się wypowiedzi mówiące o tym, że marki własne to produkty niskiej jakości (24 proc. odpowiedzi).

Badanie Inquiry wskazuje, że najchętniej kupowane są marki własne ze sklepów Biedronka (79 proc.) i Lidl  (63 proc.) - nie jest to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że są to bardzo popularne sieci, a marki własne stanowią znaczną część ich oferty. Trzecie miejsce w tym rankingu zajmuje Tesco (42 proc. wskazań).

- Jeśli chodzi o planowane ograniczenia, pomysł premiera Morawieckiego nie  spodobał się konsumentom - niemal 2/3 badanych (64 proc.) nie popiera takich działań, w tym 29 proc. odpowiedziało "zdecydowanie nie", a 35 proc. "raczej nie". Odpowiedzi "zdecydowanie tak" lub "raczej tak"  odnotowano w sumie 16 proc. – podkreśla Agnieszka Górnicka.


  • arti 2019-03-24 09:08:56

    Trochę wiem w tym temacie

    Biedronka chce taniej dany produkt i nie interesuje się jakością .

  • Gajoz 2019-03-21 09:37:18

    PIS konsekwentnie niszczy polską gospodarkę a sami pisowcy nie mają skrupułów aby ciągnąć kasę dla siebie.

  • makabra 2019-03-20 19:46:41

    Do tumana pisaka!

    Tak zesramy się bo nas szwaby będą mniej doić.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,85

  • Śr

    4,11

  • Min

    2,94

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7394
Ilość aktualnych ofert: 493979

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.