Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Przedsiębiorcy uważają, że gospodarka nie traci na majówce

wnp.pl 5 maja 2014 12:49

Tylko co czwarty właściciel małej firmy uważa, że w Polsce jest za dużo długich weekendów. Co dziesiąty przedsiębiorca chciałaby, aby dłuższych przerw w pracy było jeszcze więcej. Opinie wyrażone przez przedsiębiorców podważają obiegową tezę, że długie weekendy szkodzą polskiej gospodarce - wynika z badania sondażowego przeprowadzonego przez Grupę Idea Banku.

Grupa Idea Banku sprawdziła, jaką opinię na ten temat wpływu długich weekendów na gospodarkę mają właściciele małych firm, czyli podmiotów, które według PARP wytwarzają 37,2 proc. polskiego PKB (dane za 2011 r. dla firm mikro i małych; na wszystkie MSP przypada 47,3 proc. polskiego PKB).

64 proc. badanych opowiedziało się za utrzymaniem obecnej liczby dni wolnych od pracy. Kolejnych 11 proc. chciało zwiększenia ich częstotliwości. Tylko co czwarty przedsiębiorca ocenił, że długich weekendów powinno być mniej. Taki wynik badania zdaje się podważać obiegową tezę, że długie weekendy szkodzą polskim firmom, a tym samym całej gospodarce. Dominujące wśród przedsiębiorców poparcie dla istnienia długich weekendów można po pierwsze uzasadnić tym, że dla wielu branż majówka nie jest wcale okresem martwym. Nie będzie zaskoczeniem wynik wskazujący, że dla firm z takich branż jak turystyka, gastronomia czy rozrywka nadchodząca majówka będzie czasem normalnej lub nawet wzmożonej aktywności. Podobnie jest w przypadku e-handlu, w którym istnienie wolnych dni ogranicza jedynie dostawy towaru. Na przerwę w pracy szykują się natomiast firmy produkcyjne.

Uśredniając otrzymane wyniki można powiedzieć, że dla największej grupy badanych 45 proc. - majówka nie jest okresem ograniczonej aktywności. Tylko 5 proc. przedsiębiorców deklaruje natomiast, że firma będzie wyłączona z działalności przez cały tydzień, czyli od 28 kwietnia do 4 maja. Pozostałe albo w ogóle nie planują wolnego, albo planują je w innej konfiguracji. Na ograniczenie aktywności rzadziej decydują się firmy, które niedawno rozpoczęły działalność (nie później dwa lata temu) i muszą jeszcze bardzo mocno walczyć o zdobycie pozycji na rynku. Widać też wyraźną zależność pomiędzy planowanym urlopem a liczbą kontrahentów. Na całkowite wygaszenie aktywności podczas majówki częściej decydują się firmy mające tylko jednego kontrahenta. W tej grupie znajdują się samozatrudnieni, czyli osoby których rytm pracy wyznacza nie tyle sam rynek, co firma, z którą współpracują.

Poparcie przedsiębiorców dla istnienia w Polsce dużej liczby długich weekendów może też wynikać z innych czynników, w tym braku innych okazji do odpoczynku. Wcześniejsze badanie przeprowadzone przez Grupę Idea Banku (w czerwcu 2012 r.) wykazało, że co czwarty polski przedsiębiorca w ogóle nie udaje się w ciągu roku na dłuższy wypoczynek, rzadko który natomiast wypoczywa jednorazowo dłużej niż tydzień. Taka sytuacja bierze się z obawy o skutki pozostawienia firmy "bez opieki", albo jest po prostu konsekwencją braku odpowiedniego pracownika, który mógłby zastąpić właściciela podczas jego nieobecności. W takich okolicznościach długi weekend, wymuszający kilkudniową przerwę w pracy przynajmniej w niektórych branżach, może być dla przedsiębiorcy jedyną okazją do złapania "oddechu".

Idea Bank przeprowadził badanie w dniach 10-16 kwietnia metodą sondażu telefonicznego na próbie 500 przedsiębiorców. Znakomita większość z nich (91 proc.) prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9592

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.