Przedstawiciele sieci handlowych na VIII FRSiH: Czekamy na konkrety ws. podatków

Autor: dlahandlu.pl 8 listopada 2015 20:06

O podatkach od sieci handlowych dyskutowali paneliści sesji "20 lat nowoczesnego handlu w Polsce – nowy konsument, nowy handel", która odbyła się w ramach VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Eksperci liczą, że nowy rząd wprowadzenie ustawy poprzedzi konsultacjami z sektorem.

Marek Wesołowski, wiceprezes GK Specjał uważa, że trudno na obecną chwilę rozpatrywać biznesowo projekt Prawa i Sprawiedliwości. - Ja jestem zwolennikiem wolnego rynku, a nie protekcjonizmu państwa, ale to nowy rząd zdecyduje, jak ma być. Musimy najpierw poznać szczegóły. Dobrze by było, aby decydenci zapytali przedstawicieli branży, jak to można zorganizować. Wprowadzenie tej ustawy będzie miało wpływ na cały rynek handlu. Konsekwencje mogą być trudne do przewidzenia - mówił panelista.

Jean-Philippe Magre, prezes zarządu E.Leclerc Polska czeka na konkrety. - Podatek powinien być neutralny, jedynym takim podatkiem jest VAT. Inne rozwiązania będą miały wpływ na strukturę rynku. Zarówno dostawcy, jak i sieci handlowe znajdą się pod presją, a nikt nie będzie chciał ponosić ciężaru płacenia nowego podatku. Jego rozłożenie nastąpi w formie dodatkowej inflacji. Za rok będziemy mądrzejsi - ocenił prezes sieci E.Leclerc.

Agnieszka Gosiewska,  dyrektor ds. kluczowych klientów w firmie Nielsen zastanawiała się, czy nowa ustawa wzmocni rozwój małych sklepów. - To zależy od kreatywności sieci. Kluczowe stają się warunki – 250 mkw. to nie jest sklep wielkopowierzchniowy. Dlatego możliwy jest dalszy wzrost na rynku placówek typu convenience - uważa przedstawicielka firmy Nielsen.

- Na razie mamy do czynienia z  projektem, a nie ustawą. Jest w nim dużo niespójności, wątpliwości interpretacyjnych. Podatek od sklepów o powierzchni 250 mkw. dotyczy większości rynku. Nietknięte mogą pozostać sklepy niezależne lub działające we franczyzie - sieci mogą więc zdecydować się na rozbudowę biznesu poprzez franczyzę, a nie przejmowanie sklepów na własność - prognozuje Piotr Grauer, dyrektor Grupy Deal Advisory, KPMG w Polsce.

- Ciężko komentować zapowiedzi. Wejście w życie tej ustawy powinno być poprzedzone konsultacjami z sektorem - dodał Michał Kędzia, partner Enterprise Investors.

Damien de Maisonneuve, prezes zarządu Dia-Mart Polska podkreślił, że duże sieci mają większe możliwości. - Tak jest w każdej branży. Poziom rentowności zagranicznych sieci nie jest znacząco większy od poziomu rentowności polskich firm. Podatek nie będzie miał wpływu na transfer zysków. Wpłynie na dostawców, przełoży się na wzrost cen czyli inflację oraz cięcie kosztów czyli wydajność - ocenił ekspert.

O korzystnym wpływie inflacji na rynek mówił Patrick Renault, prezes Grupy Muszkieterów. - Inflacja jest elementem napędzającym rynek, pozwala pokrywać koszty. Będzie to dobre zjawisko dla sieci handlowych. W Polsce wciąż widzimy niesamowity potencjał dla rozwoju gospodarczego. Zmiany zachodzą szybko, będziemy się temu przyglądać - mówił Patrick Renault.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,13

  • Śr

    6,29

  • Min

    4,53

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8282

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.