Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Przychody 250 największych detalistów świata wyższe o 4,3 proc. rdr.

Autor: wirtualnemedia.pl 15 lutego 2016 12:37


Przychody 250 największych detalistów na świecie wyniosły w ubiegłym roku obrotowym (kończącym się najpóźniej w czerwcu 2015 r.) 4,48 biliona dolarów. W porównaniu rok do roku oznacza to wzrost na poziomie 4,3 proc. Liderem w tym sektorze pozostaje amerykański gigant Wal-Mart 485,7 mld USD, a największym sprzedawcą e-commerce jest niezmiennie Amazon.com - wynika z raportu Deloitte.

Rok wcześniej wzrost wyniósł 4,1 proc. Sytuacja różni się w zależności od regionu: w Ameryce Północnej oraz w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu odnotowano znaczący wzrost przychodów, podczas gdy w regionie Azji i Pacyfiku, w Europie i w Ameryce Łacińskiej nastąpiło wyhamowanie tempa wzrostu. Dla przykładu w Europie wzrost wyniósł jedynie 2,1 proc. W ubiegłym roku znaczący wpływ na wyniki finansowe firm z sektora handlu detalicznego miały spadek inflacji oraz spadki cen ropy, wzmocnienie dolara, jak również tąpnięcie chińskiej gospodarki.

Średni wzrost przychodów w latach 2009–2014 wyniósł 4,9 proc. Aby znaleźć się na liście Top 250, spółka musiała w roku obrotowym 2014/2015 osiągnąć przychody na poziomie co najmniej 3,653 mld dolarów (tyle wyniósł wynik firmy znajdującej się na ostatnim miejscu zestawienia). Średni przychód w rankingu wyniósł 17,91 mld dolarów. Natomiast średnia marża zysku netto w branży była równa 2,8 proc. (rok wcześniej było to 3,4 proc.), co potwierdza tezę, że sektor handlowy wciąż znajduje się w trudnej sytuacji.

Amerykańska sieć Wal-Mart nadal pozostaje największym światowym detalistą i generuje roczne przychody ponad czterokrotnie wyższe niż jej najpoważniejszy konkurent. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazło się Costco, a na trzecią pozycję z szóstej awansował koncern The Kroger Co. (jak wskazuje raport przede wszystkim dzięki aktywności firmy na rynku M&A). Cztery pierwsze sieci handlowe osiągnęły przychody przewyższające 100 mld dolarów. Na czwartym miejscu znalazł się koncern Schwarz (Lidl I Kaufland) - 102,7 mld USD. Na piątym miejscu uplasowało się Tesco 99,7 mld USD, na 6. Carrefour - 98,5 mld USD, na 7. Aldi - 86,5 mld USD, a na 8. Metro Group - 85,6 mld USD. 

W ubiegłym roku obrotowym grupa 10 największych sprzedawców detalicznych na świecie rosła wolniej niż całe Top 250 i zanotowała wzrost przychodów na poziomie 3,2 proc. Rok wcześniej było to 2 proc.

Prawie 1/4 przychodów sieci detalicznych, które znalazły się w Top 250, pochodziła z działalności prowadzonej w innych krajach niż rodzime. Aż 2/3 spółek handlowych prowadzi działalność poza krajem swego pochodzenia. Średnia liczba państw, w których operują sieci, wyniosła 10,4.

Podobnie jak w poprzednim roku sektor FMCG stanowi ponad 50 proc. wszystkich detalistów w zestawieniu. Jednak największy wzrost przychodów zanotowały w tym roku branże modowa oraz artykułów sportowych i rekreacyjnych, odpowiednio o 6,7 proc. i 6,5 proc. Dla porównania, w przypadku FMCG było to 4,1 proc. Wciąż najbardziej rentownym z działów handlowych jest moda i akcesoria. Średnia marża zysku netto tego sektora wyniosła 8,1 proc., czyli prawie trzy razy więcej niż w całym Top 250.

Liderem w tym zestawieniu e-commerce, kolejny rok z rzędu, jest amerykańska grupa Amazon.com ze sprzedażą z e-commerce na poziomie 70 mld dolarów. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się Apple oraz JD.com. W ubiegłym roku obrotowym 33 firmy z Top 250 (czyli o 7 mniej niż wcześniej) nie prowadziły działalności e-commerce. Były to głównie supermarkety oraz dyskonty spożywcze.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,99

  • Śr

    3,86

  • Min

    1,89

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9629

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.