Przyszłość galerii handlowych - modernizacje obiektów i rozwój marek premium

Autor: dlahandlu.pl 11 grudnia 2017 11:01

Przyszłość galerii handlowych - modernizacje obiektów i rozwój marek premium Marta Machus-Burek, partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych. Fot. materiały prasowe

Jeszcze 20 lat temu wielkopowierzchniowe obiekty handlowe w Polsce można było policzyć na palcach jednej ręki. Dziś do dyspozycji mamy ponad 470 obiektów handlowych o łącznej powierzchni ok. 11,3 mln mkw. Na przestrzeni lat zmieniała się rola centrów handlowych, które z destynacji zakupowych stały się miejscami, w których Polacy spędzają wolny czas i szukają pozytywnych doświadczeń – wynika z obserwacji firmy doradczej Colliers International, która od dwóch dekad aktywnie wspiera rozwój rynku handlowego w Polsce.

Początki

Pierwsze obiekty handlowe powstały na początku lat 90. wraz z rozwojem handlu i pojawieniem się najemców poszukujących wysokiej jakości powierzchni w dobrych lokalizacjach. 
W 1995r. na polski rynek weszła portugalska sieć Jeronimo Martins, która nabyła 210 sklepów „Biedronka”. Pięć lat później innym ważnym wydarzeniem na rynku było oddanie do użytku Galerii Mokotów (obecnie ponad 68 tys. mkw.), pierwszego centrum handlowego na dużą skalę, które cieszy się renomą do dziś. W kolejnych latach powstały m.in. Arkadia, Manufaktura (po ok. 110 tys. mkw.) i Złote Tarasy (64 tys. mkw.). 

— Głównymi czynnikami napędzającymi rynek 20 lat temu były niemal całkowity brak handlu wielkopowierzchniowego i ekspansja sieci handlowych. Stopniowo pojawiły się nowe kategorie najemców i nowe formaty handlowe. Dziś nie ma już w Polsce miast bez nowoczesnego handlu, a polskie centra handlowe są w europejskiej czołówce pod względem funkcjonalności, aranżacji przestrzeni i architektury — mówi Marta Machus-Burek, partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych. 

Globalny kryzys finansowy sprzed dekady ostudził na chwilę zapał inwestorów do realizowania kolejnych inwestycji handlowych. Jednak solidne fundamenty polskiej gospodarki w połączeniu z silnym popytem wewnętrznym szybko przywróciły Polsce pozycję kraju atrakcyjnego dla sieci handlowych i deweloperów, czego potwierdzeniem mogą być spektakularne projekty, takie jak Galeria Katowicka (48 tys. mkw.) czy niedawno ukończone Posnania (blisko 100 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), Wroclavia (64 tys. mkw.) i Serenada w Krakowie (42 tys. mkw.).

Przyciągnąć klienta

Z czasem zmieniła się funkcja centrów handlowych, które odgrywają coraz istotniejszą rolę społeczną i rozrywkową. Dziś są one nie tylko miejscem zakupów, ale również miejscem życia towarzyskiego. To sprawia, że oprócz atrakcyjnych sklepów, klienci oczekują urozmaiconej oferty rozrywkowej i kulinarnej. Dodatkowo, aby przyciągnąć klientów, właściciele obiektów handlowych starają się wyróżnić aranżacją wnętrz i architekturą, np. szklanymi fasadami i oryginalnymi witrynami.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    6,33

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8341

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551950

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.