PwC: E-handel w Polsce wkrótce może sięgnąć 10 proc. rynku handlu detalicznego

Autor: dlahandlu.pl 13 czerwca 2018 11:07

PwC: E-handel w Polsce wkrótce może sięgnąć 10 proc. rynku handlu detalicznego Fot. Shutterstock

Sklepy tradycyjne wciąż pozostają najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce, ale już 17 proc. Polaków kupuje za pomocą smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. robi to codziennie. Dodatkowo, 39 proc. konsumentów opłaca codzienne zakupy używając płatności mobilnych – wynika z raportu firmy doradczej PwC „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu”.

Według prognoz, w 2018 roku e-commerce osiągnie wartość około 45 mld zł, zaś w 2020 r. może przekroczyć 60 mld zł. Udział handlu realizowanego w internecie w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi około 5%, lecz w najbliższym czasie będzie zbliżać się do średniej globalnej, która wynosi 10%.

- Na naszych oczach sektor handlu dynamicznie się rozwija. Dużą rolę w zachodzącej rewolucji odgrywa zmiana przyzwyczajeń konsumentów. Transformacja cyfrowa odmieniła zwyczaje zakupowe, odległość straciła na znaczeniu, stopniała lojalność wobec marek. Jednocześnie do łask zaczynają wracać sklepy tradycyjne (w 2015 roku korzystało z nich 40 proc. respondentów, obecnie 44 proc. To pokazuje, że prognozowany przez wielu zmierzch handlu offline nie nastąpi. Na znaczeniu zyskuje doświadczenie osobistego kontaktu ze sprzedawcą i kupowanym przedmiotem  – mówi Krzysztof Badowski, partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak wynika z raportu PwC, w ostatnich latach zmalała liczba konsumentów dokonujących zakupów za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. O ile na świecie w 2013 roku korzystało z nich (przynajmniej raz w tygodniu) 27% uczestników badania, o tyle w tegorocznej edycji badania takich wskazań było ich już tylko 20%. W Polsce wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23%. Komputery są coraz częściej zastępowane przez urządzenia mobilne. W Polsce zakupów z użyciem smartfona dokonuje przynajmniej raz w tygodniu 17% badanych (9% rok temu), a 7% konsumentów robi to codziennie.

Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79% konsumentów kupiło je online przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75%), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73%), meble i wyposażenie domu (62%) oraz komputery i elektronika (61%). Respondenci są najmniej skłonni do nabywania za pośrednictwem tego kanału produktów spożywczych (47%).

Obecnie 39% konsumentów z Polski opłaca codzienne zakupy korzystając z płatności mobilnych. Jednocześnie jak podkreślają specjaliści z PwC najpopularniejszym systemem płatności w USA nie jest wcale ApplePay czy SamsungPay, a płatności Starbucks'a, co pokazuje, że można wyjść od programu lojalnościowego i stworzyć popularny system płatności.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    3,99

  • Min

    1,89

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8111

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.