PwC o skutkach zakazu handlu: Będą zwolnienia i testowanie reakcji ustawodawcy

Autor: dlahandlu.pl 1 marca 2018 14:51

PwC o skutkach zakazu handlu: Będą zwolnienia i testowanie reakcji ustawodawcy Fot. Shutterstock.com

Eksperci PwC spodziewają się, że jedną z konsekwencji wprowadzenia zakazu handlu w niedziele będą zwolnienia pracowników. – Przewidujemy, że przedsiębiorcy zareagują szybko, a pracę może stracić nawet 30 tys. osób. Będą to głównie pracownicy sklepów odzieżowych. Mamy wprawdzie rynek pracownika, ale z naszych analiz wynika, że dotyczy on głównie przemysłu, w mniejszym stopniu dystrybucji – wyjaśnia Jacek Pawłowski, partner, PwC Legal.

– Zwolenia będą dotyczyć zwłaszcza osób pracujących poza dużymi ośrodkami, w mniejszych miejscowościach. Ucierpią też drobni przedsiębiorcy, prowadzący działalność w centrach handlowych. Przepisy mówią jasno: tylko właściciel może pracować w niedziele. W praktyce będzie to trudne do wykonania – ocenia Jacek Pawłowski.

Eksperci prognozują, że na zakazie handlu budżet państwa straci 1,8 mld zł rocznie (z tytułu PIT, CIT, VAT). Ich zadaniem przedsiębiorcy będą „testować” elastyczność ustawy i reakcję ustawodawcy, a wszystkim zależeć będzie na tym, aby prowadzić handel siedem dni w tygodniu. – Polska wprowadza restrykcyjne prawo 10 lat po tym, jak z tego pomysłu wycofało się większość krajów europejskich. Zakaz niedzielnego handlu bardzo dobrze funkcjonuje w Austrii i w Niemczech, ale gospodarka tych krajów pozwala na takie rozwiązanie – uważa Katarzyna Kaczmarczyk, radca prawny, PwC Legal.
Przedsiębiorcy będą starali się prowadzić działalność przez siedem dni w tygodniu, wykorzystując szanse, jakie stwarzają nowe przepisy. – Firma meblowa VOX oraz odzieżowy Top Secret myślą o otwieraniu showroomów. Definicji tego pojęcia nie ma w polskim prawie. Można w showroomie sprzedawać, ale nie trzeba, może być to jedynie centrum wystawiennicze. A co jeśli w showroomie klient będzie chciał kupić towar poprzez aplikację mobliną? W takich przypadkach zajdzie zapewne potrzeba nowelizacji ustawy – dodaje Katarzyna Kaczmarczyk.

- Inne kraje „przerabiały” już taką ustawę, a przedsiębiorcy wykazywali się dużą kreatywnością. Czy tak będzie u nas? Pamiętamy casus „Pamiątek z Berlina”, gdzie jako pamiątki ometkowano cały asortyment. Niemiecki ustawodawca zakazał takich praktyk i nałożył karę finansową. Czy rozwiązaniem mogłyby być sklep bezobsługowe, takie Amazon Go? Może, ale ktoś musi w nich jednak wykładać towar na półki czy pilnować, aby nie dochodziło do kradzieży. Wskazanie nierzeczywistej działalności przeważającej w REGON także nie jest sposobem na handel w niedziele – wyjaśnia Jacek Pawłowski.

Według ekspertów jeszcze przed wejściem ustawy w życie najemcy sondowali, na ile możliwe jest negocjowanie stawek czynszu w galeriach. – Trudno powiedzieć, kiedy dojdzie do rzeczywistych negocjacji. Na pewno potrzebny jest czas, aby stwierdzić na ile wolne niedziele, o ile w ogóle, przyczynią się do spadku obrotu najemców. Handel może się przecież przenieść na inne dni tygodnia. Najwięcej na zakazie stracą galerie I i II generacji, skoncentrowane wokół hipermarketu jako głównego najemcy. Najnowocześniejsze centra handlowe, posiadające ofertę rozrywkową i restauracyjną, stracą najmniej. Szacujemy, że obroty galerii będą niższe o 4-8 proc. – wskazała dr Katarzyna Barańska, radca prawny, PwC Legal.

Jak ustawa wpłynie na sprzedaż na stacjach benzynowych, wyłączonych z zakazu? Tego na razie nie wiadomo. Eksperci zastanawiali się też, czy zakaz handlu wykreuje turystykę zakupową z … Polski do np. Czech. Być może zakaz handlu zmieni też nawyki zakupowe konsumentów, którzy, co jest ewenementem w Europie, lubią kupować często. Możliwe, że od marca będą robić większe zakupy np. raz w tygodniu. – Strategia sieci zawsze nakierowana jest na zysk. Detaliści już dostrzegli potencjał mniejszych formatów, z pewnością będą je rozwijać. Będziemy świadkami eksperymentu społecznego, zobaczymy jakie będą jego wyniki – podsumowała Katarzyna Barańska.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,79

  • Śr

    0,89

  • Min

    0,64

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9722

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.