Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

PwC o skutkach zakazu handlu w niedzielę: Możliwe renegocjacje czynszów w galeriach

Autor: PAP 14 czerwca 2018 20:27

W związku z zakazem handlu w niedzielę sklepy detaliczne będą chciały renegocjować czynsze z galeriami handlowymi. Szacujemy, że ok. 30 proc. najemców upomni się o rekompensatę z tego tytułu - powiedział PAP Krzysztof Badowski partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich.

Według ekspertów PwC obowiązujący w Polsce od 1 marca zakaz handlu w wybrane niedziele może się stać "jednym z kół zamachowych" dalszego rozwoju e-handlu. Jak wynika z raportu firmy doradczej PwC "Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu", już teraz 23 proc. respondentów zamawia przez internet produkty pierwszej potrzeby, a 37 proc. zamierza to robić.

"Niektórzy gracze np. z branży odzieżowej już wskazują, że przez zakaz handlu w niedzielę spadają im obroty. Wydaje się zatem naturalnym, że część handlu mogłaby się przenieść do internetu" - ocenił Badowski. Dodał, że choć za wcześnie jeszcze na precyzyjne wyliczenia, to można powiedzieć, że w segmencie spożywczym przegranym mogą okazać się produkty kupowane pod wpływem impulsu - takie jak napoje czy słodycze. "Jeżeli w danym momencie chce mi się pić, to nie będę czekał przez kilkanaście godzin na otwarcie sklepu" - powiedział.

Zaznaczył, że zapotrzebowanie na tzw. zakupy impulsowe wypełniały w głównej mierze "sklepy za rogiem", czyli sieci convenience (małych lokalnych sklepów). "Sieci te ewidentnie poradziły sobie z zakazem handlu w niedzielę. Choć chwilowym beneficjentem tego zakazu były stacje benzynowe, to w tej chwili sieci convenience są z powrotem na rynku" - powiedział.

Badowski ocenił, że w długim okresie zakaz może wpłynąć na wzrost popularności handlu internetowego. "Ale na koniec dnia detaliści znajdą na to jakiś sposób - np. poprzez połączenie obecności fizycznej w postaci salonu wystawowego ze sprzedażą internetową. Modele biznesowe, które rozwiążą ten problem wcześniej czy później, pojawią się na rynku" - zaznaczył.

Według niego realnym problemem związanym z wprowadzeniem zakazu jest natomiast to, że detaliści w naturalny sposób chcą renegocjować swoje czynsze z galeriami handlowymi. "Nagle odpadają im dwa czy trzy dni w miesiącu. Szacujemy, że ok. 30 proc. najemców upomni się o jakąś rekompensatę z tego tytułu" - powiedział.

Jak zauważyła Marta Marczak, dyrektor w zespole ds. strategii marki PwC, w związku z zakazem handlu w wybrane niedziele zmieniają się też zwyczaje konsumenckie. "Inaczej wyglądają soboty, które muszą pomieścić w sobie rozrywkę, odpoczynek i wykonanie obowiązków, takich jak zakupy. One stały się bardziej intensywne, bardziej nerwowe, a konsumenci tego nie lubią. Bo tak jak się spieszą przez cały tydzień, tak w weekend chcieliby pozażywać spokoju, zwolnić tempo i odpocząć" - podkreśliła. Dodała, że w związku z wydłużeniem godziny pracy sklepów dłużej utrzymuje się w galeriach, pasażach handlowych wieczorny tłok. "Dłużej pracują też ludzie za ladą" - powiedziała.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,26

  • Śr

    4,13

  • Min

    3,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.