Raport MPiT za Nielsenem: Małe i średnie sklepy zyskały na zakazie handlu

Autor: dlahandlu.pl 3 kwietnia 2019 11:44

Raport MPiT za Nielsenem: Małe i średnie sklepy zyskały na zakazie handlu Fot. Shutterstock

Jak wynika z danych firmy Nielsen, udostępnionych na prośbę Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, zakaz handlu w niedziele w 2018 roku miał pozytywny wpływ na wyniki małych sklepów (do 40 m2), a także na średnie sklepy spożywcze (40-100 m2) i stacje benzynowe. W przypadku pozostałych formatów wpływ ten był raczej obojętny lub lekko negatywny.

Ministerstwo przedsiębiorczości, w swoim raporcie pt. „Ocena wpływu ograniczenia handlu w niedziele” przedstawiło dane firmy Nielsen, pokazujące zmianę procentową sprzedaży dóbr FMCG w sklepach różnego formatu w roku 2018 wobec 2017 i w okresie marzec-grudzień 2018 wobec analogicznego okresu 2017 roku, czyli po wprowadzenie zakazu handlu w niedziele.

Jak pokazują dane, sprzedaż ogółem w całej Polsce wzrosła o 5,5 proc. W całym roku 2018 i o 5,6 proc. W okresie marzec-grudzień 2018. W przypadku małych sklepów wyniósł odpowiednio 2,4 proc. i 3,1 proc. Z kolei średnie sklepy spożywcze wzrosły o 11,9 proc. w całym 2018 roku i o 12,6 proc. w okresie marzec-grudzień 2018. Stacje benzynowe wzrosły odpowiednio o 19,2 proc. i 21,1 proc.

Interpretując dane Nielsena warto zauważyć, że wzrost sprzedaży w pierwszych dwóch miesiącach roku 2018 dla wyżej wymienionych formatów musiał być mniejszy od średniej dla całego roku (w przypadku małych sklepów mniejszy niż 2,4 proc.).

- Dane wyraźnie wskazują na bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży w kategorii sklepów średnich oraz specjalistycznych. Wyniki sklepów małych charakteryzowały się pozytywną dynamiką, która nie była tak wysoka jak sklepów średnich, ale zdecydowanie korzystniejsza niż w okresach poprzednich – czytamy w raporcie MPiT.

- Bardzo dobre wyniki sklepów średnich mogą wynikać z faktu, iż jest to kategoria najbardziej elastyczna, reagująca na zmienne warunki rynkowe, otwarta na innowacje w swojej kategorii, dysponująca zdolnością do organizowania się w sieci franczyzowe, grupy zakupowe, etc. – dodano.

Jak zauważa MPiT, należy wziąć pod uwagę, że rok 2018 pod względem sprzedaży był najlepszy od ok. 10 lat ze względu na wyjątkowo korzystne warunki pogodowe. Dobra pogoda wpływała na zwiększenie sprzedaży tych pozycji produktowych, które są dominujące w strukturze sprzedaży sklepów specjalistycznych i małych (napoje, papierosy, etc.). Z kolei trend zmniejszania się liczby sklepów (szczególnie dynamiczny w kategorii sklepów małych) powoduje, że na rynku pozostają tylko te z najwyższą rentownością, co też rzutować może na pozytywny wynik całej grupy.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,70

  • Śr

    0,30

  • Min

    0,15

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7037
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.