Raport Nielsena: Polacy nieufni wobec zakupów żywności online

Autor: dlahandlu.pl 31 stycznia 2018 13:27

Raport Nielsena: Polacy nieufni wobec zakupów żywności online fot. Shutterstock

W Polsce ponad połowa konsumentów (56 proc.) nie rozważa w ogóle zakupów spożywczych online, natomiast pozostałe 43 proc. osób już zrobiły takie zakupy w internecie lub rozważa je w przyszłości – wynika z raportu Nielsena „Shopper Omnichanelowy na rynku FMCG”.

Jak wynika z raportu, klienci w Polsce są ostrożni i muszą się przekonać do zakupów online. Przyczynami nie dokonywania zakupów żywności w internecie są: dodatkowe opłaty (46 proc. wskazań), brak możliwości obejrzenia produktu z bliska (35 proc.), obawy dotyczące jakości produktów (27 proc.), ceny i oferty w sklepie (22 proc.) oraz kwestie dotyczące czasu dostawy (18 proc.).

Wizyta w fizycznie istniejącym sklepie jest dla konsumentów głównym źródłem informacji o produktach. Dotyczy to głównie produktów świeżych (żywności), o czym świadczy wysoki odsetek osób szukających w ten sposób informacji o produktach (45 proc.). Strona internetowa sklepu znajduje się pod tym względem dopiero na piątym, ostatnim miejscu (9 proc. wskazań), po innych źródłach informacji, w tym np. rekomendacji znajomego (23 proc.), czy rekomendacji pracowników (18 proc.). Także przy zakupach kosmetyków i produktów do pielęgnacji konsumenci szukają informacji głownie podczas wizyty w sklepie (35 proc.).

Inaczej wygląda to w przypadku sprzedaży elektroniki, gdzie konsumenci szukają informacji o produkcie głównie na stronie sklepu (44 proc.), następnie na stronie marki (42 proc.) oraz podczas wizyty w sklepie (39 proc.).

Raport Nielsena sugeruje, że informacja o produktach w e-sklepach powinna być łatwo i szybko dostępna. Brak informacji online lub jej niska jakość są powodem braku zaufania.

73 proc. polskich konsumentów czyta etykiety w poszukiwaniu informacji o wartościach odżywczych produktu. Jest to więcej niż średnio w Unii Europejskiej (65 proc.). Z kolei 53 proc. Polaków (podobnie jak w UE) czyta listę składników. Niestety, zaledwie 22 proc. osób czyta etykiety na stronie internetowej sklepu, a 12 proc. sprawdza, co piszą o nim inni.

Jedna z kluczowych barier w dokonywaniu zakupów online jest niedostateczna gwarancja jakości.

Jak wynika z raportu, rynek sprzedaży produktów FMCG przez internet w Polsce stanowi mniej niż 1 proc. całego rynku FMCH, co oznacza, że jesteśmy dopiero na etapie „wejścia”, obok takich krajów jak: Hiszpania i Węgry. Z kolei Szwecja, Singapur i USA są na etapie rozwoju – sprzedaż przez internet stanowi tam 1-5 proc. rynku FMCG. Kraje w fazie konsolidacji (powyżej 5 proc. FMCG) to: Francja i Wielka Brytania (po 6 proc.) oraz Korea Południowa (18 proc.).

Rynek e-commerce (ogółem) jest silnie skorelowany z penetracja smartfonów – im więcej osób w danym kraju posiada te urządzenia, tym bardziej rośnie udział e-commerce w sprzedaży. Co ciekawe, nie dotyczy to jednak sprzedaży FMCG przez internet.

Pod względem penetracji użytkowników internetu Polska znalazła się na 47 miejscu, z wynikiem 72 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7810

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 554491

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.