Raport: Proces rekrutacji zniechęca bezrobotnych

Autor: dlahandlu.pl 22 października 2019 10:25

Pod koniec września 2019 r. w Polsce mieszkało 852,4 tys. osób bezrobotnych (dane MRPiPS). Dla tej grupy szukanie pracy, gdy nie ma się żadnego źródła dochodu, jest stresującym i  skomplikowanym zadaniem. Szczególnie w sytuacji, w której proces rekrutacyjny składa się z kilku etapów, a o zatrudnieniu decydują kwalifikacje i doświadczenie.

Jak wynika z najnowszego raportu Rynek Pracy 360° Grupy Progres większość bezrobotnych chce pracować od zaraz (69 proc.) i oczekuje od potencjalnego przełożonego szybkiego podjęcia decyzji – pożądany jest jeden etap rekrutacji. 25 proc. jest zdania, że optymalną liczbą są dwa etapy rekrutacji, a jedynie 6 proc. twierdzi, że rekrutacja powinna być trzyetapowa.

– Część bezrobotnych rezygnuje z rekrutacji, gdy dowiaduje się, że rozmowa kwalifikacyjna stanowi wstęp do procesu wyboru idealnego kandydata. Oczywiście gotowość bezrobotnego do podjęcia pracy od zaraz jest zrozumiała, jednak z perspektywy pracodawcy sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Im więcej umiejętności trzeba zweryfikować, tym większa jest liczba etapów rekrutacji. Dla bezrobotnego może to być duży problem, jednak dla przedsiębiorców to działanie bywa niezwykle istotne – muszą oni mieć pewność, że rekrutacja zakończy się sukcesem jakim będzie zatrudnienie idealnego kandydata – mówi Krzysztof Kunicki, Business Client Advisor w Gdańskim Urzędzie Pracy.

Bezrobotni biorący udział w procesach rekrutacji najczęściej spotykali się z brakiem odpowiedzi nt. kolejnego etapu czy podjętej decyzji (35 proc.), ponad ¼ badanych (28 proc.) twierdzi, że nie otrzymała wystarczających informacji nt. stanowiska oraz zakresu obowiązków. 23 proc. uważa, że zakres faktycznych obowiązków był nieadekwatny do tych oferowanych podczas procesu rekrutacji. Część bezrobotnych (34 proc. odpowiedzi) jest zadowolonych z przebiegu procesu rekrutacji. Wskazują, że otrzymywali informację na temat kolejnych etapów i podjętej przez pracodawcę decyzji, mieli też świetny i stały kontakt z rekruterem, otrzymali jego wsparcie, a nawet (w niektórych przypadkach) rekruter pomógł im w uzupełnieniu CV.

– Istotny wpływ na odpowiedzi respondentów mogły mieć działania prowadzone w przeszłości przez wielu kadrowców. Faktycznie dość rzadko informowano wtedy bezrobotnych kandydatów o przebiegu oraz wynikach naboru. Dotyczyło to zwłaszcza osób, których aplikacje zostały odrzucone w procesie selekcji. Aktualnie sytuacja wygląda zupełnie inaczej – mówi Krzysztof Kunicki.

Wyniki badania Grupy Progres pokazują też, że wśród osób bezrobotnych – ponad 50 proc. ankietowanych – panuje przekonanie, że przedsiębiorcy są zainteresowani zatrudnianiem kandydatów wykwalifikowanych, posiadających duże doświadczenie zawodowe. Na kolejnych miejscach znajdują się znajomości i rekomendacje, wykształcenie, uprawnienia i kompetencje miękkie oraz twarde.

– Osoby niepracujące uważają, że najważniejsze są kwalifikacje i doświadczenie, a mniej ważne są kompetencje miękkie. Z mojej wiedzy wynika jednak, że pracodawcy zwracają uwagę na każdy z tych obszarów i taktują je na równi podejmując decyzję o przyjęciu nowego członka do ich zespołu – zaznacza Krzysztof Kunicki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    19,99

  • Śr

    16,53

  • Min

    10,88

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8006
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.