Raport: W budowie 533,3 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej

Autor: dlahandlu.pl 14 lutego 2018 11:13

Polish Retail Research Forum (PRRF) podsumowało dane dotyczące rynku centrów handlowych w Polsce na koniec 2017 roku. Na koniec 2017 roku całkowita powierzchnia najmu nowoczesnych obiektów handlowych (tradycyjne centra handlowe, parki handlowe, obiekty typu strip mall oraz centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosła 11,54 mln m kw. w 489 projektach.

Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (ponad 1,57 mln m kw.) oraz konurbacja katowicka (około 1,15 mln m kw.). Wśród ośmiu głównych aglomeracji najmniejszym zasobem nowoczesnej powierzchni handlowej charakteryzuje się aglomeracja szczecińska (303,7 tys. m kw.).

W drugiej połowie 2017 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej wzrosły o ponad 351 tys. m kw. Podaż ta obejmowała zarówno nowe obiekty (np. Wroclavia we Wrocławiu czy Galeria Północna w Warszawie), rozbudowy istniejących projektów (m.in. Homepark Franowo w Poznaniu i Galaxy w Szczecinie), jak również modernizację i remont obiektu, który na okres robót budowlanych został czasowo wyłączony z zasobów nowoczesnych obiektów handlowych (ETC Swarzędz).

Z końcem 2017 r., z zasobów nowoczesnych powierzchni handlowych wyłączone zostały dwa obiekty zlokalizowane na terenie Bydgoszczy: CH Glinki (ze względu na trwający proces przekształcania go w centrum wyprzedażowe Metropolitan Outlet) oraz Bydgoskie Centrum Finansowe (zmiana funkcji z handlowej na biurową). Efektem tych zmian, był spadek współczynnika pustostanów o 3,5 p.p., do poziomu 1,9%.

Na etapie budowy zidentyfikowano obiekty o łącznej powierzchni około 533,3 tys. m kw. Blisko 83% z nich powinna zostać oddana do użytkowania w 2018 roku. Wśród nich znajdują się obiekty o dużej skali realizowane w największych aglomeracjach, m.in. Forum Gdańsk (62 000 m kw.), Galeria Libero w Katowicach (45 000 m kw.) oraz Gemini Park w Tychach (36 000 m kw.). Największym projektem obecnie budowanym jest Galeria Młociny w Warszawie (75 000 m²), z planowaną datą oddania na 2019 r.
Około 16% powierzchni obecnie budowanej znajduje się w rozbudowach obiektów istniejących, m.in. powiększenie Morskiego Parku Handlowego o 16,5 tys. m kw. czy rozbudowę CH Janki o 21 tys. m kw.

Współczynnik pustostanów dla największych 18 rynków handlowych w Polsce na koniec 2017 r. spadł do 4,0% (wobec 4,1% na koniec pierwszej połowy 2017 roku). Największy wpływ na poziom powierzchni niewynajętej w 2017 r. miało zamykanie w pierwszej połowie roku wielkopowierzchniowych sklepów sieci Praktiker, spośród których nieliczne zostały wynajęte innym operatorom i najemcom. W drugiej połowie 2017 r., swoje wyjście z rynku ogłosiła również firma Jatomi Fitness, zwalniając w grudniu lokale w Złotych Tarasach w Warszawie oraz w Millenium Hall w Rzeszowie. Zamknięcia kolejnych siłowni planowane są na rok 2018. Zarówno sukcesywna absorpcja powierzchni zwalnianej przez sklepy sieci Alma przez innych najemców spożywczych, jak również wyłączenie z zasobów nowoczesnych powierzchni handlowych dwóch obiektów zlokalizowanych na terenie Bydgoszczy, przyczyniły się do niewielkiego spadku tego wskaźnika.

Wśród ośmiu największych aglomeracji najwyższy poziom wskaźnika pustostanów odnotowano w Katowicach (5,8%) oraz w Poznaniu (5,3%). Najwyższy wzrost wskaźnika spośród głównych miast zaobserwowano w Poznaniu i Trójmieście po 80 punktów bazowych. Najniższym poziomem współczynnika charakteryzowały się aglomeracja warszawska oraz wrocławska, w których pustostany wynosiły 2,9%.

Wśród siedmiu rynków handlowych obejmujących miasta o populacji 200 tys.-399 tys. mieszkańców największy udział powierzchni niewynajętej zanotowano w Radomiu (8,5%) i Częstochowie (6,6%), natomiast najniższy współczynnik pustostanów został zarejestrowany w Toruniu (1,7%) i Bydgoszczy (1,9%).
W czterech miastach o populacji 150 – 199 tys. mieszkańców wskaźniki powierzchni niewynajętej przedstawiały się następująco: 1,8% w Kielcach, 2,2% w Rzeszowie, 1,9% w Olsztynie oraz 3,8% w Bielsku – Białej. W ostatnim z wymienionych miast odnotowano najwyższy wzrost wskaźnika pustostanów (o 2,4 p.p.), co było spowodowane zamknięciem supermarketu Piotr i Paweł w Galerii Sfera oraz sklepu Decathlon w Retail Parku Karpacka.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    3,99

  • Min

    1,89

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8111

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.