Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Raport: W latach 2014-2015 dynamika sprzedaży detalicznej może wzrosnąć do 6 proc.

Autor: dlahandlu.pl 22 maja 2014 14:48

Jak wynika z raportu Delloite i DNB "Kierunki 2014 - czynniki determinujące handel w Polsce" na przestrzeni ostatnich 10 lat ogólna liczba sklepów zmalała o 21 proc. (z ponad 450 tys. w roku 2002 do niecałych 360 tys. w roku 2012. Obecnie placówki wielkopowierzchniowe zajmują niemal 50 proc. całej powierzchni handlowej wobec 28 proc. w 2005 roku. Udział sprzedaży w sieciach handlowych w Polsce już teraz przewyższa poziom w rozwiniętych gospodarkach (za wyjątkiem Anglii).

- W tym kontekście możliwość dalszego zwiększania sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych wydaje się w Polsce ograniczona. Uważamy, że dalszy rozwój sieci handlowych odbywać się będzie bardziej przez przejęcia, niż znaczące zmiany w strukturze handlu detalicznego, choć nie można wykluczyć wchodzenia na polski rynek specjalistycznych sieci handlowych - powiedział Artur Tomaszewski, prezes zarządu DNB Bank Polska.

Spowolnienie gospodarcze w latach 2012-2013 przyniosło wyhamowanie dynamiki obrotów w niewyspecjalizowanych sklepach - głównie wielkopowierzchniowych (spadek dynamiki do mniej niż 4 proc. w 2013 r., w tym do 3 proc. w sklepach z przewagą  żywności i 6 proc. w pozostałych, do których zaliczana jest m.in. Biedronka czy Real), a także w placówkach z art. użytku domowego (chociaż tutaj nadal występuje wzrost: 10 proc. w 2013 roku.). W obszarze art. użytku domowego relatywnie wyskoki wzrost dotyczy wyrobów tekstylnych i sprzętu elektrycznego (po ok. 20 proc.). Na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży w sklepach z żywnością (24 proc. w 2013 r.), który dotyczy tylko firm zatrudniających powyżej 9 osób, czyli nie obejmuje małych sklepów osiedlowych. - Stosunkowo duży udział żywności w koszyku polskiego konsumenta, a ponadto relatywnie niska zależność tego segmentu od osłabienia sytuacji dochodowej społeczeństwa tłumaczy sukces dyskontów w Polsce w okresie spowolnienia - twierdzi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte.

Wg. autorów raportu po słabym 2013 r., kolejne dwa lata będą lepsze, ale poprawa sytuacji nie będzie równomierna. Wzrost dochodów gospodarstw domowych podniesie dynamikę sprzedaży detalicznej do ponad 6 proc. w latach 2014-2015. Słaba dynamika inwestycji w Polsce czyni mało prawdopodobnym powrót do wysokiej dynamiki sprzedaży detalicznej z lat ubiegłych. W handlu hurtowym dynamika szansę być wyższa i wynieść ponad 10 proc., bo na ten segement wpływa eksport, który będzie mocno rósł.

Na przyszłość autorzy raportu prognozują duże inwestycje sieci handlowych w technologie i zarządzanie komunikacją z klientem. Jako główne kierunki rozwoju wskazano usługi GPS, RFID, 3D i MRI (obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego). 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,70

  • Śr

    10,91

  • Min

    9,50

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9592

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.