Resort rolnictwa planuje zmiany w restrykcyjnych przepisach dotyczących nalewek

Autor: dlahandlu.pl 16 lipca 2018 12:21

Resort rolnictwa planuje zmiany w restrykcyjnych przepisach dotyczących nalewek fot. materiały prasowe

Nie piwo czy wódka, a alkohole smakowe, w tym również nalewki, zyskują w ostatnim czasie na popularności. Na przeszkodzie dalszego wzrostu tego rynku stoją obowiązujące przepisy. Jednak ministerstwo rolnictwa docenia turystyczną i promocyjną wagę lokalnych wyrobów alkoholowych i przygotowuje zmiany pozytywne dla producentów. Czy dzięki nim nalewki w Polsce będą pełnić taką samą funkcję, jak whisky w Szkocji czy bourbon we Francji?

Od dłuższego czasu trwa boom na nalewki. Popularność zyskują zarówno tradycyjne smaki, jak i zupełnie niecodzienne wersje alkoholi. Rozchwytywane są nalewki wiśniowe, te produkowane ze śliwek, czy też z aronii, która jest hitem eksportowym Polski. Przypomnijmy, że nasz kraj odpowiada za 90% światowego zbioru tych owoców. Oprócz tych dobrze znanych smaków duża estymą cieszą się również mniej tradycyjne wyroby, takie jak nalewki z sosny, berberysu czy rokitnika.

Kilka lat temu, jak wynikało z raportu KPMG, segment alkoholi smakowych stanowił 5,4-proc. udziału w całym polskim rynku spirytusowym. Łączna sprzedaż nalewek, likierów oraz smakowych napojów spirytusowych wyniosła wtedy średnio 2,2 mld złotych. Można przyjąć, że dzisiaj kawałek tego tortu jest jeszcze większy.

Produkcji nalewek towarzyszą jednak restrykcyjne przepisy, które powodują, że wiele alkoholi smakowych wyrabianych jest w domowych warunkach, bez odpowiednich uprawnień, a dalej sprzedawanych bez koncesji. Urzędnicy od kilku lat toczą zażartą walkę z tym procederem. Szerokim echem w mediach odbiła się niedawna akcja funkcjonariuszy Izby Celnej z Przemyśla, którzy odwiedzili V Dzikowski Festiwal Nalewek w Tarnobrzegu na godzinę przed jego rozpoczęciem i zabronili sprzedaży nalewek wystawcom, którzy nie mieli opłaconej akcyzy. Za sprawą ich interwencji na festynie poświęconym w głównej mierze tym właśnie alkoholom, ich liczba gwałtownie spadła. – Prawo jest równe dla wszystkich. Ustawa dotycząca produkcji, przetwarzania i sprzedaży nakłada wymogi na podmioty produkujące i sprzedające alkohol bez względu na skalę. Opłacenie akcyzy jest obowiązkiem każdego kto chce sprzedawać alkohol – twierdzi Adam Zniszczyński, Managing Director w firmie Nalevka Polska, producent popularnych nalewek marki SEN.

Tak szczegółowe restrykcje mogą wzbudzać niezadowolenie, jednak zapobiegają wprowadzeniu na rynek alkoholi, które mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu. Konsumenci widząc odpowiednie oznakowanie alkoholu mają pewność, że produkt spełnia określone normy spożywcze. Niesie to ze sobą jeszcze jedną zaletę, której większość osób nie zauważa. Wyśrubowane przepisy chronią rynek przed nadmiernym napływem zagranicznych wyrobów. Nie tylko Polacy potrafią produkować alkohol na własny użytek. Jest to bardzo popularne za naszą wschodnią granicą i w krajach Skandynawskich. Bez regulacji prawnych mali, regionalni producenci na pewno zyskaliby na znaczeniu. Jednak nie ma gwarancji, że byliby to wyłącznie polscy producenci.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8174

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553326

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.