Rewitalizacja centrów to możliwość rozwoju i zwiększania zysków bez kupowania nowych działek

Autor: www.dlahandlu.pl 25 listopada 2013 09:28

Rewitalizacja nieruchomości handlowych to nie tylko sposób na zwiększenie ich atrakcyjności, ale także możliwość rozwoju i zwiększania zysków bez kupowania nowych działek czy korzystania z drogiego finansowania bankowego - do takich wniosków doszli uczestnicy czwartej debaty z cyklu „Inwestowanie w Nieruchomości", która odbyła się w ubiegły wtorek w Klubie Polskiej Rady Biznesu w Warszawie.

Rewitalizowanie starszych obiektów handlowych to trend widoczny gołym okiem nie tylko dla ekspertów rynku nieruchomości. Warszawiacy od niedawna mogą korzystać z oferty gruntownie odnowionego centrum handlowego Klif, nowe oblicze otrzymała również Galeria Mokotów. Następne w kolejce są inne popularne obiekty handlowe - Promenada oraz Wola Park, których nowi właściciele zapowiadają rozbudowę i poszerzenie oferty. A ile takich obiektów może być w skali kraju?

Według Małgorzaty Gajuk, associate director w dziale rynków kapitałowych w BNP Paribas Real Estate Poland renowacja przydałaby się ponad blisko połowie z istniejących w naszym kraju wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. A renowacja w zdecydowanej większości przypadków traktowana jest przez deweloperów i właścicieli takich obiektów jako sposobność do rozbudowy. - W ostatnich latach na nasz rynek trafia co roku ok. 500 tys. metrów kwadratowych nowych powierzchni handlowych. Szacujemy, że rozbudów jest około 20 proc., co daje nam około 100 tys. metrów kwadratowych nowych powierzchni, powstających właśnie w wyniku rozbudowy już istniejących obiektów - mówiła Małgorzata Gajuk. Zachętą do tego jest przede wszystkim duży popyt na nowe powierzchnie, jaki utrzymuje się w dużych miastach Polski. Według BNP Paribas Real Estate pod koniec III kwartału 2013 r. wskaźnik odsetek pustostanów w największych polskich aglomeracjach wynosił zaledwie 3,5 proc.

Duży popyt na nowe powierzchnie idzie w parze w wyczerpującymi się powoli możliwościami budowy nowych obiektów w tych lokalizacjach. - Renowacje są naturalną częścią cyklu życia centrum handlowego. Mamy obecnie lekkie spowolnienie, dla wielu deweloperów obecne warunki rynkowe są trudniejsze i znalezienie dobrych lokalizacji pod nowe projekty to nie lada wyzwanie - mówił Maciej Golis, dyrektor ds. rozwoju Klepierre Management Polska. Wtórował mu Marcin Materny, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie Echo Investment: - Według mnie nie ma już zbyt wielu lokalizacji w Polsce, gdzie można wybudować nowe, duże centrum handlowe. Działka może być trochę tańsza niż w Warszawie, ale koszty budowy - czyli 80 proc. wartości inwestycji - są podobne, a czynsze i oczekiwania najemców - zupełnie inne. Poza stolicą nie bardzo jest już gdzie budować i rozbudowa jest po prostu koniecznością, by powiększyć stan posiadania i obronić się przed konkurencją.

Ale nawet znalezienie działki może nie rozwiązać problemu. - Niestety w polskich miastach codziennością są wciąż problemy z uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń na budowę. Brakuje miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub są one uchwalane dla zupełnie nieatrakcyjnych dla handlu terenów, a decyzje o warunkach zabudowy często są z różnych proceduralnych powodów uchylane - mówił mecenas Artur Michalski, partner w kancelarii prawnej SSW Spaczyński, Szczepaniak i Wspólnicy.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.