RI o skutkach zakazu handlu: Spadek liczby klientów i zmiana nawyków zakupowych

Autor: dlahandlu.pl 29 października 2018 10:05

RI o skutkach zakazu handlu: Spadek liczby klientów i zmiana nawyków zakupowych Fot. Shutterstock

Od początku stycznia do końca października tego roku centra handlowe odwiedziło o ponad 3 proc. mniej klientów niż rok wcześniej, co daje 9,16 mln klientów mniej – wynika z analizy Retail Institute, który zbadał wyniki odwiedzalności i obrotów ponad 120 centrów handlowych.

Jak podaje Retail Institute, każdy kolejny miesiąc pogłębia tę stratę o blisko 1,2 mln osób. Największe spadki odnotowały do tej pory centra znajdujące się na obrzeżach miast (-4,3 proc.) oraz mające dominującą rolę operatora spożywczego (-3,8 proc.).

Natomiast od momentu wejścia w życie zakazu handlu w niedziele, centra handlowe straciły ponad 15,7 mln klientów robiących do tej pory zakupy w niedziele, przy czym tylko 7,3 mln klientów zmieniło swoje nawyki zakupowe, wybierając się do galerii miedzy poniedziałkiem a sobotą.

- Aby sprawdzić wpływ zakazu handlu w niedziele na wyniki zespół Retail Institute przeanalizował dane z 2017 i 2018 roku metodą „like for like”, czyli porównał dane z okresów tygodniowych mających tę samą liczbę dni roboczych/handlowych, np. poniedziałek do poniedziałku, wtorek do wtorku, itd. W efekcie można zauważyć, że frekwencja w centrach handlowych od poniedziałku do soboty wzrosła w 2018 roku o 3,7 proc. W niedziele handlowe do centrów przychodzi aż o 3,8 proc. więcej klientów niż w te same niedziele 2017 roku. Tym samym nadal widać, że 3,07-proc. spadek frekwencji jest ściśle  powiązany z wprowadzonym 5. marca 2018 roku zakazem handlu – informuje Retail Institute.

Szansą na poprawę wyników jest zbliżający się okres Bożego Narodzenia i ogólnopolska akcja wyprzedażowa „Black Friday” – rok temu centra odnotowały w ich czasie 48 proc. wzrost odwiedzalności.

Retail Institute analizuje nie tylko odwiedzalność, ale również obroty i tzw. wskaźnik affordability, zwany również OCR - ten ostatni pokazuje stosunek czynszów i kosztów wspólnych do obrotów. Oba parametry są niezwykle istotne, aby w pełni ocenić zachodzące w branży handlowej zmiany.

Od początku roku obroty sieci handlowych operujących na terenie 120 centrów handlowych wzrosły o 2,2 proc. rok do roku, przy czym w tym samym czasie, wg NBP, wskaźnik inflacji wynosił 1,8 proc.

- Najwyższe obroty nadal odnotowują operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, które osiągnęły 8,4 proc. wzrost rok do roku. Nie licząc firm z kategorii: moda damska, mieszana i elektronika, branże rozwijające się na terenie galerii handlowych odnotowały spadki rzędu 3-12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Wszelkie prognozy i przewidywania negatywnych skutków wprowadzenia zakazu handlu niestety zdają się potwierdzać – ocenia Retail Intitute.

  • Waza III 2018-11-05 11:21:39

    Panie frustracie...zachód jest bogaty a Polska wychodzi z dziadostwa. Ten lezy kto ma hamak i kapitał...to takie proste...

  • Hurukan 2018-10-31 09:17:24

    Proszę nie manipulować i pokazać obroty branży min. spożywczej, które rosną w Polsce. Murzyn w Polsce też ma prawo odpoczywać jak nieroby z zachodu

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,69

  • Śr

    3,76

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7507

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.