Rok 2015 w handlu wielkopowierzchniowym: Podatek od hipermarketów, nowe partnerstwa i strategie biznesowe

Autor: dlahandlu.pl 28 grudnia 2015 09:31

Rok 2015 w handlu wielkopowierzchniowym: Podatek od hipermarketów, nowe partnerstwa i strategie biznesowe fot. shutterstock

Jakie wydarzenia elektryzowały branżę handlową w Polsce w 2015 roku? Jakie strategie przyjęły największe sieci handlowe działające w kraju? Czy detaliści obawiają się zmian w polskim prawie podatkowym? Redakcja dlahandlu.pl przygotowała przegląd najważniejszych wydarzeń w tym roku.

Z początkiem stycznia na rynku pojawiła się nowa sieć Mila. 167 sklepów wystartowało w 89 miejscowościach. Mila to marka należącą do spółki market-Detal. Firma zapowiedziała otwieranie ponad 30 sklepów rocznie na terenie całego kraju. Supermarkety spółki market-Detal, funkcjonujące do końca 2014 r. pod szyldem POLOmarket, zyskały nową nazwę i wygląd. Sieć zatrudnia ponad 5 500 pracowników w sklepach, w biurach (Inowrocławiu, siedzibie firmy, Płocku i Warszawie) oraz w centrum logistycznym w miejscowości Krągola.

Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, zweryfikował strategię i postanowił otwierać rocznie mniej sklepów (100 zamiast 300). Spowodowało to konieczność zmniejszenia liczby zatrudnionych w działach odpowiedzialnych za ekspansję. Zwolnienia grupowe objęły 130 osób.

Do UOKiK wpłynął wniosek Carrefour Polska o zgodę na przejęcie kontroli nad spółką Galerie Alkoholi, która jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej Belvedere. Sieć sklepów Galerie Alkoholi to ok. 40 placówek.

Z końcem lutego zamknięto w Polsce cztery supermarkety Tesco: w Bydgoszczy, Kudowie-Zdroju, Legionowie i Ostrowcu Świętokrzyskim. Dwa kolejne sklepy - w Gniewie i Nowem - skończyły pracę na przełomie marca i kwietnia. We wszystkich sześciu placówkach Tesco było najemcą powierzchni handlowej. W trzech przypadkach umowy najmu wygasły, a w trzech kolejnych firma skorzystała z możliwości wcześniejszego rozwiązania umów. Zamknięcie sześciu sklepów pociągnęło za sobą wdrożenie procedury zwolnień grupowych co najmniej 56 osób.  Tesco Polska na koniec 2015 roku zarządzało siecią 440 sklepów, co oznacza, że w ciągu roku firmie ubyło 10 placówek. Sytuacja na polskim rynku to tylko odprysk globalnych problemów sieci. Tesco zakończyło rok finansowy 2014/2015 r. ze stratą netto wynoszącą 6,38 mld funtów, czyli z najgorszym wynikiem w niemal stuletniej historii grupy. Jeszcze rok wcześniej Tesco mogło się pochwalić zyskiem rzędu 2,26 mld funtów. Fatalny wynik Tesco wynika przede wszystkim ze spadku wartości nieruchomości należących do sieci w Wielkiej Brytanii o 4,7 mld funtów. Sam zysk ze sprzedaży Tesco spadł w minionym roku finansowym niemal o trzy piąte. Wyniósł 1,4 mld funtów wobec 3,3 mld funtów rok wcześniej. 



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7271

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.