Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Roland Berger: W ciągu 6 lat udział 10 sieci wzrósł z 43 do 58 proc.

Autor: dlahandlu.pl 31 sierpnia 2016 09:35

Roland Berger: W ciągu 6 lat udział 10 sieci wzrósł z 43 do 58 proc. Roland Berger, Top 10 sieci handlowych w Polsce

Rynek handlu spożywczego w Polsce podlega postępującej koncentracji. W okresie ostatnich 6 lat udział największych 10 sieci handlowych w Polsce wzrósł z 43% do 58% rocznej wartości handlu spożywczego - wynika z raportu firmy Roland Berger.

Jednocześnie dziesięć największych sieci handlowych konsekwentnie zwiększa udział w swoich segmentach. Najbardziej skoncentrowanym segmentem są dyskonty. W 2015 roku Biedronka i Lidl posiadały 92% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w segmencie dyskontów notując wzrost o 2 p.p. względem 2010 roku. 

Najmniej skoncentrowanym segmentem handlu nowoczesnego są hipermarkety, gdzie 3 największych sieci w segmencie posiadało 60% udziałów w sprzedaży, zwiększając swój udział o 3 p.p. na przestrzeni ostatnich 6 lat. Wzrost wynikał głównie ze stopniowego przejmowania sklepów Real przez Auchan.

Dyskonty są najszybciej rosnącym segmentem nowoczesnego handlu spożywczego pod względem wartości rocznej sprzedaży w Polsce. Na przestrzeni ostatnich 6 lat sprzedaż w dyskontach rosła średniorocznie o 16%. Największe sieci dyskontowe rosły najszybciej ze wszystkich segmentów w kategorii wartości sprzedaży oraz powierzchni sprzedaży odpowiednio 16% i 11% rok do roku 2010-2015. Pod względem wzrostu sprzedaży w segmencie dyskontów liderem pozostaje Biedronka, ze średniorocznym wzrostem przychodów wynoszącym prawie 15%.

Drugim najszybciej rosnącym segmentem był segment convenience, ze średniorocznym wzrostem wartości sprzedaży na poziomie 12%. W tym segmencie najszybciej, w tempie prawie 20% rocznie, rozwijała się Żabka. Największe sieci convenience rosną najszybciej ze wszystkich segmentów w kategorii liczby sklepów wykazując średnioroczny wzrost na poziomie 11% w latacg 2010-2015.
Znacznie wolniej rosła sprzedaż w Hipermarketach i Supermarketach, w których średnioroczny wzrost wartości sprzedaży na przestrzeni 2010-2015 roku był na poziomie odpowiednio 2% i 6%. Wzrost w segmencie hipermarketów wynikał głównie ze stopniowego przejmowania sklepów Real przez Auchan.

Supermarkety notowały najwolniejsze tempo wzrostu w kategorii powierzchni sprzedażowej i liczbie sklepów odpowiednio 6% i 4%, rok do roku w latach 2010-2015.

Pod względem efektywności, mierzonej zarówno sprzedażą na mkw., jak i na pracownika liderem są sklepy dyskontowe wyprzedzając segment convenience. Sklepy dyskontowe zwiększyły efektywność sprzedaży na mkw. o około 20%, a convenience o 15% na przełomie lat 2010-2015. Z pośród największych dziesięciu sieci handlowych w Polsce najwyższy wzrost sprzedaży na mkw. oraz na pracownika zanotował Lidl odpowiednio 33% i 34% w latach 2010-2016. Hipermarkety i supermarkety notują niższe wartości wskaźników efektywności niż dyskonty i convenience. Sprzedaż na mkw. w segmencie hipermarketów spadła o 14% w przeciągu ostatnich lat, natomiast w segmencie supermarketów pozostała na podobnym poziomie. Wartość sprzedaży na pracownika w segmencie supermarketów wzrosła o ok. 10% na przestrzeni ostatnich 5 lat, a w segmencie hipermarketów spadła o 21%.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    2,98

  • Min

    1,29

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9324

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.