Rynek detaliczny w pigułce - najwięksi przegrani i wygrani ostatnich lat

Autor: dlahandlu.pl za raportem DM PKO BP 8 grudnia 2016 09:32

Rynek detaliczny w pigułce - najwięksi przegrani i wygrani ostatnich lat fot. shutterstock

Wartość polskiego rynku FMCG w tym roku wyniesie 255 mld zł (+4,3% r/r), a oczekiwany powrót inflacji cen żywności, wzrost wolumenów oraz silny konsument wspierany programami rządowymi zapewnią paliwo dla jego dalszego rozwoju w przyszłych latach. Rynek znajduje się obecnie w fazie konsolidacji, a jego struktura jest wciąż bardziej zbliżona do struktury krajów rozwijających się, z dużym udziałem sklepów tradycyjnych (41%). - Spodziewamy się dalszego umacniania pozycji dyskontów, wzrostu w segmencie marketów i rozwoju sieci convenience kosztem sklepów tradycyjnych. Ryzykiem dla rozwoju branży pozostają widmo podatku handlowego oraz wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę - uważają analitycy DM PKO BP.

Zdaniem analityków DM PKO BP dyskonty są największym beneficjentem zmiany struktury rynku. W Polsce obecnie działa 4 sieci dyskontowe: Biedronka, Lidl, Netto, Aldi. Sprzedaż dyskontów rosła w ciągu ostatnich 5 lat w średniorocznym tempie 16% CAGR, podczas gdy powierzchnia zwiększała się w tempie 11% CAGR, a liczba sklepów rosła w tempie 10% CAGR.

Natomiast segment hipermarketów to największy przegrany ostatnich lat. Problemy hipermarketów zaczęły się wraz ze wzrostem znaczenia sklepów dyskontowych. Sprzedaż w kanele hipermarketów rosła w średniorocznym tempie tylko 2% CAGR, podczas gdy powierzchnia w ciągu ostatnich lat rosła w tempie 7% CAGR, a liczba sklepów w tempie 9% CAGR.

Według analityków DM PKO BP supermarkety zyskują kosztem hipermarketów i małych sklepów. W Polsce działa kilkadziesiąt sieci supermarketów. Obok sklepów dyskontowych, supermarkety są jedynym nowoczesnym formatem zwiększającym udział w polskim rynku. Sprzedaż jak i powierzchnia supermarketów w latach 2010-2015 rosła w średniorocznym tempie 6% CAGR, podczas gdy liczba sklepów rośnie zwiększa się średniorocznie o 4% CAGR.

Sklepy convenience to dość młody koncept na polskim rynku, obok sklepów przy stacjach benzynowych ich dobrym przykładem jest sieć franczyzowa Żabka. Sprzedaż sklepów w formacie convenience rośnie w średniorocznym tempie 12% CAGR, powierzchnia w tempie 9% CAGR, a liczba sklepów w tempie 11% CAGR.

Przeczytaj także:

Jak podkreślają autorzy raportu udział 10 największych sieci detalicznych w Polsce w rynku FMCG w ciągu ostatnich 5 lat zwiększył się o 16 pp do poziomu 58% i był napędzany głównie przez wzrost udziału Biedronki, której udział w strukturze zwiększył się o 8 pp do 19%. - Oczekujemy, że w najbliższych 3 latach koncentracja będzie najszybciej wzrastać w segmencie convenience, supermarketów proximity i dużych supermarketów - piszą analitycy i dodają, że w Polsce obecne są już niemal wszystkie największe sieci detaliczne działające w Europie.

Analitycy zauważają wzrost rentowności sektora i wzrost sprzedaży na mkw, wzrost sprzedaży LFL.
- Wysoka sprzedaż wolumenowa oraz rozwój marek własnych i produktów premium przekładają się na wzrost sprzedaży LFL w sieciach Biedronka i Stokrotka. Ze względu na oczekiwany powrót inflacji spodziewamy się, że wysoka dynamika LFL będzie się utrzymywać w nadchodzących kwartałach. W gorszej sytuacji znajduje się Eurocash, którego część hurtowa pokazuje ujemną sprzedaż LFL, co ma związek ze zmniejszeniem się udziałem w rynku FMCG małych sklepów niezależnychw konsekwencji kurcząca się baza klientów Cash&Carry.

KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    27,80

  • Śr

    17,66

  • Min

    12,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9191

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.