Rynek detaliczny w pigułce - najwięksi przegrani i wygrani ostatnich lat

Autor: dlahandlu.pl za raportem DM PKO BP 8 grudnia 2016 09:32

Rynek detaliczny w pigułce - najwięksi przegrani i wygrani ostatnich lat fot. shutterstock

Wartość polskiego rynku FMCG w tym roku wyniesie 255 mld zł (+4,3% r/r), a oczekiwany powrót inflacji cen żywności, wzrost wolumenów oraz silny konsument wspierany programami rządowymi zapewnią paliwo dla jego dalszego rozwoju w przyszłych latach. Rynek znajduje się obecnie w fazie konsolidacji, a jego struktura jest wciąż bardziej zbliżona do struktury krajów rozwijających się, z dużym udziałem sklepów tradycyjnych (41%). - Spodziewamy się dalszego umacniania pozycji dyskontów, wzrostu w segmencie marketów i rozwoju sieci convenience kosztem sklepów tradycyjnych. Ryzykiem dla rozwoju branży pozostają widmo podatku handlowego oraz wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę - uważają analitycy DM PKO BP.

Analitycy podkreślają, że w sektorze E- commerce boom wzrostowy wciąż przed nami - handel żywnością przez Internet znajduje się w Polsce we wczesnej fazie rozwoju. - Spodziewamy się, że w najbliższych 5 latach rynek utrzyma dynamikę wzrostu na poziomach 20% rocznie, w 2020 r. wart będzie wart ponad 1,2 mld zł, a jego głównym motorem będą otwarcia sklepów online przez sieci handlowe, które do tej pory nie rozpoczęły jeszcze sprzedaży online.

Jeśli chodzi o ryzyka  dla rozwoju branży DM PKO BP wskazuje:
- Podatek handlowy został oficjalnie zawieszony do 1.01.2018 po tym jak Komisja Europejska zakwestionowała obecną formę ustawy, która jej zdaniem faworyzuje małe sklepy, a zatem może być uznana za pomoc publiczną. Rząd pracuje obecnie nad nową wersją podatku handlowego w innej formule, a także nad tymczasową wersja podatku od handlu, która miała by obowiązywać tylko w 2017 r. Na tą chwile nie wiadomo czy podatek tymczasowy zostanie wprowadzony, a jeśli tak to czy będzie obowiązywał również sieci franczyzowe ponieważ Rząd jak dotąd nie zaprezentował nowego projektu ustawy.
- Zakaz handlu w niedziele. Bieżącą retoryka Rządu pozwala przypuszczać, że w połowie 2017 r. może zostać wprowadzony zakaz handlu w niedziele. Zdaniem analityków konsekwencją wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę będzie zmiana zachowań konsumentów na wzór niemiecki, gdzie blisko 44% całego handlu odbywa się w piątek i sobotę oraz wzrost sprzedaży w kanale online

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7970
Ilość aktualnych ofert: 489369

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.