Rynek dyskontów nasyca się. Biedronka szuka nowych sposobów na wzrost

Autor: dlahandlu.pl, PB 17 lipca 2019 22:05

Rynek dyskontów nasyca się. Biedronka szuka nowych sposobów na wzrost Fot. Shutterstock

Format dyskontowy bez wątpienia od lat króluje na polskim rynku. Świadczyć o tym mogą choćby doskonałe wyniki Biedronki oraz intensywny rozwój tej sieci. Jednak rynek powoli nasyca się, a dynamika otwarć nowych sklepów spada. Wiele wskazuje na to, że należąca do Portugalczyków sieć dotarła do granicy i szuka dla siebie nowej niszy. Może nią być segment proximity, w którym prym wiedzie Dino. Jakie jeszcze możliwości rozwoju ma Biedronka?

Na koniec pierwszego kwartału 20129 roku Biedronka liczyła 2.902 sklepy. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku sieć otworzyła 8 nowych lokalizacji i zamknęła 6. W 2018 r. sieć liczyła 2900 placówek, w 2017 r. było ich 2 823, w 2016 r. 2 722, rok wcześniej 2 667 a w 2014 r. 2 587.

Plany Jeronimo Martins Polska na ten rok zakładają powiększenie sieci Biedronka o około 100 sklepów (w 2018 roku otworzono 122 placówki). Od początku roku w sumie nie było więcej niż 10 nowych otwarć. Dyskonter może jednak znacznie przyspieszyć w drugim półroczu, które zdaniem analityków będzie korzystniejsze dla sieci.

Dyskonty i długo nic

Z najnowszego badania „Shopper od Bałtyku po Tatry” firmy GfK wynika, że niezależnie od miejsca zamieszkania Polacy najczęściej robią zakupy w dyskontach. W drugiej kolejności wybieramy małe tradycyjne placówki. Ekspertów nie dziwi silna pozycja dyskontów na polskim rynku. To po prostu efekt dobrze przemyślanej strategii i umiejętności szybkiego dostosowania się do zmiennej sytuacji rynkowej.

- Dyskonty (jeśli taki format jeszcze istnieje, być może trafniej jest mówić „sklep postdyskontowy”) sięgnęły po brandy producenckie, specyficzne, wysoko pozycjonowane marki własne typu parasolowego i w ciągu pięciu lat podwoiły gamę produktów na półkach. Sięgnęły też po różnorakie udogodnienia skracające czas i podnoszące komfort zakupów. Kluczem do sukcesu okazała się rotacja, a tę pozwalają utrzymać precyzyjnie dobrane produkty rotujące jak szalone – mówi Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego. Jego zdaniem, to właśnie mniejsze powierzchnie pośród sklepów wielkopowierzchniowych mają największe szanse na utrzymanie prymatu w przyszłości.

Podobnego zdania jest Maciej Bartmiński, prezes Market Side. - Dyskonty są nadal formatem dominującym. I pozostaną nim w przewidywalnej przyszłości – mówi ekspert w rozmowie z dlahandlu.pl.

Jak przypomina, prognoza Market Side z 2012 roku wskazywała, że w Polsce jest miejsce na około 5.000 sklepów dyskontowych. - Aktualnie takich sklepów jest prawie 4.100, a ich liczba zwiększa się o 3% rocznie. Jest to 3-krotnie niższa dynamika, niż w latach 2010-2013, kiedy przybywało nawet po 345 sklepów dyskontowych rocznie. Nadal jest to znaczący i stabilny wzrost, choć rynek dyskontów powoli się nasyca. Liczba tych sklepów będzie powoli rosła, ale jest między nimi coraz silniejsza konkurencja – mówi Maciej Bartmiński.


  • PP1 2019-07-30 15:24:15

    Pp> całkowicie się zgadzam.

  • Aleksander 2019-07-21 18:13:22

    W tym samym dniu cena arbuzów w Biedronce prawie trzy zl/kg a w Kauflandzie trochę ponad złotówkę

    ZAWSZE TANIO 🤣

  • Pp 2019-07-18 10:53:49

    Kupowanie w Biedronkach to taka oszczędność dla konsumenta jak tankowanie taniego paliwa. Niby jest taniej ale wcześniej czy później to się zemści. W przypadku paliwa tylko na samochodzie. W przypadku polskich konsumentów na całkowitym załamaniu polskiej gospodarki. Podstawowe produkty i usługi powinny być sprzedawane przez obywateli danego kraju. Jeśli większość pieniędzy z rynku będziemy oddawać Portugalczykom i Niemcom to Polska zniknie.

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,99

  • Śr

    4,50

  • Min

    3,25

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6551
Ilość aktualnych ofert: 303040

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.