Rynek dyskontów nasyca się. Biedronka szuka nowych sposobów na wzrost

Autor: dlahandlu.pl, PB 17 lipca 2019 22:05

Rynek dyskontów nasyca się. Biedronka szuka nowych sposobów na wzrost Fot. Shutterstock

Format dyskontowy bez wątpienia od lat króluje na polskim rynku. Świadczyć o tym mogą choćby doskonałe wyniki Biedronki oraz intensywny rozwój tej sieci. Jednak rynek powoli nasyca się, a dynamika otwarć nowych sklepów spada. Wiele wskazuje na to, że należąca do Portugalczyków sieć dotarła do granicy i szuka dla siebie nowej niszy. Może nią być segment proximity, w którym prym wiedzie Dino. Jakie jeszcze możliwości rozwoju ma Biedronka?

Z tego powodu dyskonty będą musiały szukać dla siebie innych pomysłów na rozwój. Według Andrzeja Falińskiego, wciąż jest ich wiele, w tym np. wykorzystanie w sprzedaży nowych technologii, czy strategii omnichannelowej. Inną strategią może być otwieranie mniejszych sklepów. - Segment stworzony przez firmy dyskontowe i przekształcony w najskuteczniejszy dziś konkurencyjnie system  sklepów postdyskontowych ma szereg alternatywnych do dotychczasowych ścieżek rozwoju. I ma oparcie u swych dostawców, którzy nie mają póki co lepszej propozycji dystrybucyjnej – tak skutecznej, pewnej, o wielkiej skali – mówi ekspert.

Numerem jeden w Polsce jest Biedronka, która raczej nie odda szybko pozycji lidera w naszym kraju. - Ma skalę i jakość, jest technologicznie otwarta i szeroko rozpostarta, a także – co ważne - wrosła w środowiska lokalne. Przede wszystkim jednak ma doświadczenie elastycznego reagowania na gorsze warunki (koniunkturalne i polityczne) i zasoby, by finansować kompensowanie strat, najczęściej niezawinionych, a wywołanych „w otoczeniu” – mówi Andrzej Faliński. - Niedługo zapewne zobaczymy nowe ścieżki rozwoju tej sieci: nowy format sklepu, instrumenty omnichannel, nowe formy promocji i budowy lojalności, może rozwiązania autonomiczne, np. formę automatycznej sprzedaży - wymienia.

Biedronka rzuca rękawicę

Sposobem na dalszy rozwój może być otwieranie mniejszych sklepów. W raporcie za 2018 rok grupa Jeronimo Martins poinformowała, że w 2019 roku planuje powiększyć sieć Biedronki o 60 placówek netto i dodatkowo 50 sklepów w mniejszym koncepcie (400-500 mkw., czyli mniejsze o połowę od standardowej placówki). Jak to może skończyć się dla graczy już obecnych na tym rynku?

- Rynek nie jest z gumy, a szczególnie rynek danego formatu, np. convenience.  Wejście nań nowego gracza przyspiesza konkurencję, zaostrza ją, ale kto wypłynie z przysłowiową „rybą w zebach” - nigdy z góry nie wiadomo. Na tym poziomie gry rynkowej każdy zagraża każdemu. Przypomnę tylko, że jest to rynek z tysiącami sklepów, na którym przychody wynoszą miliardy złotych – mówi Andrzej Faliński. - Grę szans tak naprawdę może zakłócić tylko polityka, np. uprzywilejowująca ekspansję lub typ własności pewnych typów powierzchni handlowe), ale miejmy nadzieję, że do tego nie dojdzie. Ze względu na interes producenta i konsumentów chcących dobrze i tanio kupować – dodaje prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.


  • PP1 2019-07-30 15:24:15

    Pp> całkowicie się zgadzam.

  • Aleksander 2019-07-21 18:13:22

    W tym samym dniu cena arbuzów w Biedronce prawie trzy zl/kg a w Kauflandzie trochę ponad złotówkę

    ZAWSZE TANIO 🤣

  • Pp 2019-07-18 10:53:49

    Kupowanie w Biedronkach to taka oszczędność dla konsumenta jak tankowanie taniego paliwa. Niby jest taniej ale wcześniej czy później to się zemści. W przypadku paliwa tylko na samochodzie. W przypadku polskich konsumentów na całkowitym załamaniu polskiej gospodarki. Podstawowe produkty i usługi powinny być sprzedawane przez obywateli danego kraju. Jeśli większość pieniędzy z rynku będziemy oddawać Portugalczykom i Niemcom to Polska zniknie.

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 870
Ilość aktualnych ofert: 421032

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.