Sektor handlu przestanie być eldorado dla niewykwalifikowanych pracowników?

Autor: dlahandlu.pl/PAP 24 stycznia 2018 13:02

Plany Carrefoura, dotyczące inwestycji w nowe technologie a także zwolnień pracowników obrazują trendy na rynku pracy – oceniają analitycy. Zauważają, że redukcje zatrudnienia przeprowadzają wszystkie duże sieci detaliczne, a sytuacji nie poprawi pojawienie się sklepów bez ludzkiej obsługi.

Po tym, jak Carrefour przedstawił we wtorek strategię na najbliższe 5 lat, francuska prasa rozpisuje się na ten temat, nazywając propozycje Carrefoura „terapią wstrząsową” i „gromem z jasnego nieba”.

Przypomnijmy, że plan "Carrefour 2022", opiera się na czterech filarach: wdrożeniu nowej organizacji grupy, osiągnięciu wzrostu konkurencyjności i produktywności, na rozwoju omnikanałowości oraz na oferowaniu wysokiej jakości produktów. Spółka podała, że zamierza zreorganizować swoje główne siedziby we wszystkich krajach, w których jest obecna. W regionie Ile-de-France centrala zostanie przegrupowana, co obejmuje zamknięcie głównej siedziby firmy w Boulogne i rezygnację z projektu budowy nowej siedziby o planowanej powierzchni 30.000 mkw. w Essonne. 2.400 pracownikom w centrali we Francji, z łącznej liczby 10.500 pracowników, zostanie zaoferowany plan dobrowolnych odejść.

Prasa francuska najwięcej uwagi poświęca zwolnieniom, gdyż handel uważany był dotąd za sektor oferujący wiele miejsc pracy dla osób słabo wykwalifikowanych. Zdaniem obserwatorów to, co się dzieje w Carrefourze, zapowiada całkowite odwrócenie tej tendencji.

Analitycy cytowani przez PAP oceniają, że jest to efekt zmian w obyczajach konsumenckich, które dotykają nie tylko Carrefoura. Podobne trudności napotyka największa na świecie sieć supermarketów Walmart w USA i Tesco w Wielkiej Brytanii, a to dlatego, że konsumenci zaprzestali cotygodniowych wielkich zakupów w hipermarketach na rzecz wielokrotnych wizyt w pobliskich sklepach oraz dostaw do domu. Natomiast wśród młodszych klientów internet spowodował prawdziwą rewolucję w sposobie robienia zakupów.

Anonimowy konsultant, cytowany przez dziennik "Le Monde" powiedział, że wszystkie sieci przeprowadzają redukcje zatrudnienia, głownie dlatego, że wynagrodzenie pracowników stanowi 15-20 proc. kosztów utrzymania punktu sprzedaży. Według innego eksperta od handlu i konsumpcji, który w środę wypowiedział się w radiu France Info, rozwój technologii zapowiada pojawienie się sklepów bez ludzkiej obsługi. Jego zdaniem złudna jest nadzieja, że pracownicy zostaną przesunięci do magazynów, gdyż wkrótce zostaną one zrobotyzowane.

Wielkie sieci dystrybucji dotychczas zatrudniały wielu pracowników, szczególnie niewykwalifikowanych (16 proc. w Carrefourze). Zdaniem obserwatorów, to źródło zaczyna szybko wysychać.

Przypomnijmy, że strategia Carrefoura zakłada, iż podjęte działania, wśród których są nie tylko zwolnienia, pozwolą mu zaoszczędzić rocznie około 2 mld euro. Część z oszczędności może być wykorzystana na inwestycje w nowe technologie. Wydatki na projekty cyfrowe do roku 2022 wyniosą 2,8 mld euro.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,83

  • Min

    1,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 549754

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.