Senat za oczyszczeniem KRS z podmiotów martwych

Autor: PAP 21 listopada 2014 08:57

Oczyszczenie KRS z tzw. podmiotów martwych, odciążenie sądów rejestrowych i zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego - takie mają być skutki nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, do której Senat wprowadził niewielkie poprawki. Całość ustawy Senat poparł jednogłośnie.

Jedna z poprawek zakłada, że sąd rejonowy będzie miał obowiązek, a nie tylko możliwość wszczęcia postępowania o rozwiązanie podmiotu, jeżeli ten nie dopełni obowiązku wpisowego w ciągu pół roku od wejścia w życie ustawy.

Inna przyjęta poprawka przewiduje, że ogłoszenia o rozwiązanie podmiotu wpisanego do KRS mogą być publikowane "dzienniku lub czasopiśmie", a nie - jak chciał Sejm - "w innych czasopismach lub pismach".

"W ponad dziesięcioletniej praktyce funkcjonowania KRS zarówno w praktyce, jak i w orzecznictwie zidentyfikowano problem tzw. podmiotów martwych. Są to podmioty wciąż figurujące w KRS, jednak niewykonujące obowiązków rejestrowych, nieprowadzące działalności i nieposiadające majątku. Oczywistym jest, że sam fakt istnienia takich podmiotów osłabia wiarygodność rejestru i kwestionuje szereg domniemań - w szczególności domniemanie prawdziwości wpisu. Zatem każdy przypadek obecności w rejestrze podmiotu martwego jest sytuacją niepożądaną z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego - i powinien być wyeliminowany" - podkreślono w uzasadnieniu do nowych przepisów.

Wskazano też, że podobne regulacje pozwalające na "wygaszanie" nieaktywnych spółek funkcjonują już m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Podczas debaty w Senacie wiceminister sprawiedliwości Wojciech Hajduk podkreślał, że dzięki przepisom ustawy będzie możliwość wykreślenia z KRS podmiotów martwych bez postępowania likwidacyjnego.

Zgodnie z intencją wnioskodawców ustawa ma pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie sądów rejestrowych, zarówno w wymiarze finansowym, jak i efektywności ich pracy. Ma się do tego przyczynić eliminacja nieefektywnych tzw. postępowań przymuszających (a co za tym idzie, związanych z nimi kosztów i czasu pracy), a także wprowadzenie instytucji uproszczonej likwidacji martwych podmiotów.

W sytuacji podejrzenia, że dany podmiot jest "martwy", sąd rejestrowy ma wszczynać postępowanie, w ramach którego ustali, czy podmiot wykonuje działalność oraz ma zbywalny majątek. Jeśli okaże się, że nie, sąd będzie mógł wykreślić podmiot z rejestru.

W ramach prowadzonego postępowania sąd rejestrowy przeprowadzi "uproszczoną likwidację" podmiotu, ustalając - np. w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, rejestrze zastawów i urzędzie skarbowym - czy podmiot posiada majątek.

Informacja o wszczęciu postępowania przez sąd i jego ewentualnych skutkach będzie podana do publicznej wiadomości, tak aby każdy zainteresowany mógł zgłosić do sądu przesłanki, które miałyby przemawiać przeciw wykreśleniu podmiotu z rejestru.

Aby nie wykreślić z KRS spółek, które do tej pory nie dokonały obowiązku przerejestrowania, ustawa wprowadza zasadę, że będą miały 6 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów na ewentualne przerejestrowanie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8658

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.