Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Sieci handlowe na EEC: Klient nasz Pan

www.portalspozywczy.pl 16 maja 2013 09:41

Konsument w Polsce ma bardzo istotny wpływ na to, co się dzieje w handlu. - A dla klientów najistotniejsza dzisiaj jest dzisiaj cena produktów spożywczych, ich jakość jest już mniej ważna - mówili eksperci i przedstawiciele sieci handlowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, na panelu Polski konsument 2020.

Zdaniem Michała Madeja, dyrektora handlowego Nielsen Poland, konsument staje się coraz ważniejszy w handlu. - Dzisiaj klient ma bardzo duży wpływ na to co się dzieje. Jest w stanie nawet zwolnić część zarządu, co widać było po wydarzeniach w platformie NC+. Rola konsumenta jest coraz ważniejsza - mówi Michał Madej.

Podobnego zdania jest Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco. - Dziś to klient rządzi ofertą sklepów. - Polski konsument to dziś mocno myśląca, doskonale planująca zakupy osoba. Ponad 90 proc. klientów chodzi do sklepu z tzw. listą zakupów. Wielu z nich dokładnie studiuje gazetki promocyjne i dopiero potem decyduje, w którym sklepie zrobi zakupy - wyjaśnia prezes.

Co dziś determinuje wybory konsumenta?

- Cena stała się podstawowym kryterium wyboru sklepu dla co najmniej 80 proc. klientów. To zwiększa presję zarówno na sklepy jak i na producentów, bo np. koszt wyprodukowania kawy Jacobs i kawy marki Tesco jest taki sam, różnica jest tylko w marży. Mniej ważna od ceny produktu jest ich jakość dla polskich konsumentów - twierdzi Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.

Zdaniem Michała Madeja nastroje polskich konsumentów są na najniższym poziomie od pięciu lat. Jeszcze cztery lata byli oni bardziej optymistyczni niż inne narody w Europie, dziś są poniżej średniej.

- Kiedyś przeciętny Kowalski cieszył się, że jego dochody rosną dwucyfrowo, nie zauważał wzrostu cen żywności. Dzisiaj dochody już nie rosną, rośnie za to bezrobocie i obawy o utratę pracy - dodaje Michał Madeja.

Sytuacja gospodarcza skłoniła Polaków do bardziej przemyślanych zakupów. - Polski konsument deklaruje, że chce dziś oszczędzać na ubraniach, rozrywce poza domem oraz na produktach spożywczych. Do tego jest on coraz bardziej wymagający i oszczędny, ale jednocześnie otwarty na poszukiwania nowych produktów spełniających jego wymagania - zapewnia ekspert Nielsena.
W tym trudnym okresie spowolnienia konsumenci chętnie sięgają po marki własne. - Produkty marki własnej Tesco w naszych sklepach stanowią obecnie kilkanaście procent całego asortymentu, a wartość ta rośnie o 2-3 proc. w skali roku. Jakość produktów marki własnej zwiększyła się znacząco w ostatnich latach. Nasi klienci zdali sobie sprawę, że jeśli jakość towaru jest podobna, to nie ma sensu płacić więcej za ładniejsze opakowanie lub znane logo - zapewnia Ryszard Tomaszewski.
Wzrost sprzedaży marek własnych jest widoczny również w małych miejscowościach i na wsiach. - Obserwujemy duży wzrost sprzedaży produktów pod marką własną nawet w małych sklepikach. Ten trend, który obecnie obowiązuje w handlu - twierdzi Jan Sałata, wiceprezes zarządu Polskiej Sieci Handlowej Nasz Sklep.

Czy polski konsument jest lojalny?
Przez to, że cena jest najważniejszym kryterium przy wyborze sklepu przez konsumenta, lojalność klientów wobec sieci handlowych stała się dużym problemem. - Polscy konsumenci są bardziej związani z markami produktów niż z konkretnymi sieciami, w których je kupują - mówi Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,26

  • Śr

    4,12

  • Min

    3,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.