Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Sieci handlowe na EEC: Polski konsument jest nielojalny, ale to on rozdaje karty

www.portalspozywczy.pl 17 maja 2013 10:36

Konsument w Polsce ma bardzo istotny wpływ na to, co się dzieje w handlu. - A dla klientów najistotniejsza dzisiaj jest dzisiaj cena produktów spożywczych, ich jakość jest już mniej ważna - mówili eksperci i przedstawiciele sieci handlowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, na panelu Polski konsument 2020.

Powiedzenie "klient nasz pan nabiera nowego znaczenia w handlu". Zdaniem Michała Madeja, dyrektora handlowego Nielsen Poland, konsument staje się coraz ważniejszy dla firm. - Dzisiaj klient ma bardzo duży wpływ na to co się dzieje. Jest w stanie nawet zwolnić część zarządu, co widać było po wydarzeniach w platformie NC+. Rola konsumenta jest coraz ważniejsza - mówi Michał Madej.

Podobnego zdania jest Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.
- Dziś to klient rządzi ofertą sklepów. Polski konsument to myśląca, doskonale planująca zakupy osoba. Ponad 90 proc. klientów chodzi do sklepu z tzw. listą zakupów. Wielu z nich dokładnie studiuje gazetki promocyjne i dopiero potem decyduje, w którym sklepie zrobi zakupy - wyjaśnia prezes.

Co determinuje wybory konsumenta?
- Cena stała się podstawowym kryterium wyboru sklepu dla co najmniej 80 proc. klientów. To zwiększa presję zarówno na sklepy jak i na producentów, bo np. koszt wyprodukowania kawy Jacobs i kawy marki Tesco jest taki sam, różnica jest tylko w marży. Mniej ważna od ceny produktu jest ich jakość dla polskich konsumentów - twierdzi Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.

Michał Madej twierdzi, że nastroje polskich konsumentów są na najniższym poziomie od pięciu lat. Jeszcze cztery lata byli oni bardziej optymistyczni niż inne narody w Europie, dziś są poniżej średniej.

- Kiedyś przeciętny Kowalski cieszył się, że jego dochody rosną dwucyfrowo, nie zauważał wzrostu cen żywności. Dzisiaj dochody już nie rosną, rośnie za to bezrobocie i obawy o utratę pracy - dodaje Michał Madeja.

Sytuacja gospodarcza skłoniła Polaków do bardziej przemyślanych zakupów. - Polski konsument deklaruje, że chce dziś oszczędzać na ubraniach, rozrywce poza domem oraz na produktach spożywczych. Do tego jest on coraz bardziej wymagający i oszczędny, ale jednocześnie otwarty na poszukiwania nowych produktów spełniających jego wymagania - zapewnia ekspert Nielsena W tym trudnym okresie spowolnienia poszukiwania konsumentów sprowadzają się do kupowania marek własnych.
- Produkty marki własnej Tesco w naszych sklepach stanowią obecnie kilkanaście procent całego asortymentu, a wartość ta rośnie o 2-3 proc. w skali roku. Jakość produktów marki własnej zwiększyła się znacząco w ostatnich latach. Nasi klienci zdali sobie sprawę, że jeśli jakość towaru jest podobna, to nie ma sensu płacić więcej za ładniejsze opakowanie lub znane logo - zapewnia Ryszard Tomaszewski.
Wzrost sprzedaży marek własnych jest widoczny również w małych miejscowościach i na wsiach. - Obserwujemy duży wzrost sprzedaży produktów pod marką własną nawet w małych sklepikach. Ten trend, który obecnie obowiązuje w handlu - twierdzi Jan Sałata, wiceprezes zarządu Polskiej Sieci Handlowej Nasz Sklep.

  • b. prac sieci spec. HACCP 2013-05-19 11:14:32

    Oczywiście że to nie prawda, to nie preferencje klienta spowodowały,że oferuje się nam towary tanie/miernej jakości.To perfidia producentów za dyktatem kupców-marketów spowodowała to że mamy takie artykuły "wyprodukowano dla..." pod własną marką, to są takie same towary jak te z Chin. Jak ja kończyłem średnią szkołę handlową w latach 80 to profesor mówił min: gówno kosztuje tyle ile da kupujący. Ale też jest prawdą że zmienia się klient i to że na tanie towary stać bogatych.

  • m77 2013-05-19 10:57:38

    Jakże Ci eksperci głoszą to w co chcieliby, aby ludzie uwierzyli. Aktywnie żyję w sprzedaży w branży FMCG i zauważyłem, że już 2 dwa lata temu zaczęła się przemiana w naszej mentalności. Teraz klienci chcą najlepszego stosunku cena/jakość. Zaczęli zauważać, że kupując najtaniej i słabszej jakości, tak na prawdę wydają więcej. Wiąże się to z wieloma czynnikami. Sukces odnoszą Ci, którzy zauważyli to w porę i odniosą Ci, którzy to zauważą. Nie jest jeszcze za późno.

  • Marta 2013-05-17 14:45:09

    Panowie eksperci jakże się mylicie. Coraz więcej ludzi , którzy mają więcej czasu wzięli się za robienie wędlin we własnym zakresie. Ja już od ponad roku nie kupiłam deka wędliny. Także nie kupuję pseudo soków , robię sama, także sama kiszę kapustę i ogórki. Nie dość ,że o wiele taniej to wiem,że pije np. 100% sok malinowy ,kapusta ukiszona domowym sposobem jest o wiele pewniejsza niż ta kupiona w sklepach. Własnie dlatego tak robię, że nie kupuję byle czego. Co do kapusty zainwestowałam w ceramiczne naczynie 10 l z kamieniem dociskowym i przykrywką. Pojemnik ma obrzeże z rowkiem, do którego po ukiszeniu kapusty wlewam wodę . Jest wtedy hermetyczne i nie czuć kapustą w przedpokoju . Trzymam naczynie w szafce w domu . Kapusta świetnie się przechowuje. Trochę męczyłam się z szatkowaniem ale już sprawiłam sobie średnią szatkownicę ze skrzynią i teraz idzie ta czynność bez problemu. Do kupienia w internecie.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,26

  • Śr

    4,13

  • Min

    3,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.