Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Sieci handlowe robią dużo, żeby zawłaszczyć święta

Autor: www.dlahandlu.pl 20 grudnia 2013 09:25

Sieci handlowe robią dużo, żeby zawłaszczyć święta

Portal dlahandlu.pl rozmawia z Jolantą Kopką, socjologiem, prof. Społecznej Akademii Nauk w Łodzi na temat powodów przedświątecznej gorączki handlowej i długiej ekspozycji dekoracji świątecznych w sklepach.

Zmienia się sposób w jaki żyjemy, w jaki wypoczywamy i w jaki świętujemy. Bardziej się europeizujemy, globalizujemy i zapatrzeni w społeczeństwa zachodnie przejmujemy ich styl świętowania. Na to nakładamy polską maksymę „zastaw się, a postaw się" i mamy powód, dla którego czas przedświęteczny spędzamy na gorączkowym poszukiwaniu różnego rodzaju dóbr w sklepach. Chcę jednak zaznaczyć, że w tym pytaniu kryje się ukryta sugestia, że kiedyś świętowaliśmy głębiej, bardziej refleksyjnie i religijnie. Oczywiście, że następuje sekularyzacja życia społecznego, ale strasznie trudno nam jest zbadać poziom przeżywania i refleksji świątecznej. Czy on był większy kiedyś niż teraz, to trudno nam ocenić.
Moi studenci, młodzi ludzie twierdzą, że drażni ich taka ekspozycja dekoracji i symboli świętecznych już od pierwszych dni listopada. Ja nie mam do tego tak negatywnego stosunku. Twierdzę nawet, że może to wydłużenie okresu przedświątecznego pozwoli komuś na dłuższą refleksję? Atmosfera przedświątecznych zakupów nie musi przecież przeszkadzać w refleksyjnym przeżywaniu świąt.

Dekoracje pojawiają się jednak w sklepach, by wywołać w nas impuls zakupowy a nie refleksję świąteczną.

Sieci handlowe robią dużo, żeby zawłaszczyć święta. A pewnie nie jest to jeszcze koniec ich możliwości, choć dziś wydaje się nam, że szala konsumpcjonizmu już bardzo się wychyliła. Święta zapewne można zawłaszczyć jeszcze bardziej, bo siła marketingu jest coraz większa. Dzieje się tak, gdyż marketingowcy dysponują coraz lepszymi narzędziami poznania naszych potrzeb i zachowań. Doskonalsze możliwości oddziaływania na postawy, przekonania, wybory ludzi i komunikowania się z klientami pozwalają wchodzić coraz głębiej w naszą autonomię. Zygmunt Bauman przekonuje nas, że nasze wybory nie są już wolne, ale stają się ograniczone do tego, co zostanie nam zaproponowane, właśnie przez sklepy, media czy generalnie koncerny.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,98

  • Min

    2,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.