Sieci handlowe stawiają na reklamę. To sposób na niedzielny zakaz

Autor: Rzeczpospolita 30 stycznia 2019 10:22

Sieci handlowe stawiają na reklamę. To sposób na niedzielny zakaz Fot. Shutterstock

Ograniczenia niedzielnej sprzedaży nasiliły ofensywę handlu, który w 2018 r. był zdecydowanym liderem promocji w mediach. Wydał na nią 6,3 mld zł, o 16 proc. więcej niż rok wcześniej – informuje Rzeczpospolita.

Ubiegłoroczny 4,4 proc. wzrost wydatków reklamowych w prasie, radiu, telewizji, kinie i outdoorze, czyli w tradycyjnych mediach był właśnie w dużej mierze zasługą walki promocyjnej największych sieci dyskontów i supermarketów. Licząc według stawek cennikowych netto, reklamodawcy zasilili je w minionym roku kwotą 34,2 mld zł, prawie o 1,5 mld zł większą niż rok wcześniej – wynika z przygotowanych dla „Rz" wyliczeń firmy badawczej Kantar Media. Ponad połowa tego 1,5 mld wzrostu przypadła na branżę handlową, której udział w łącznych wydatkach na reklamę w mediach tradycyjnych zwiększył się w ubiegłym roku do 18,5 proc., czyli prawie o 2 punkty procentowe.

Ekonomiści i eksperci zgodnie wskazują, że u podstaw tego wzrostu leży wprowadzone wiosną zeszłego roku ograniczenie handlu w niedziele. Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego i ekspert rynku handlowego, podkreśla, że jest to ściśle związane ze strategią kompensacyjną sieci handlowych, które starają się utrzymać przychody przy skróconym czasie pracy. Drugi powód to długofalowa strategia dyskontów, które próbują przyciągnąć klientów, podbierając ich hipermarketom i mniejszym sieciom.

– Intensywne kampanie reklamowe mają wyrobić w klientach określony nawyk zakupowy, by chcąc kupić dobrze, tanio i wygodnie zaglądali do dyskontów – tłumaczy Faliński. Jak dodaje, nie mniej ważna jest też wysoka rentowność czołowych graczy dyskontowych – Lidla i Biedronki, kilkukrotnie przekraczająca rentowność hipermarketów. – Oni po prostu mogą sobie pozwolić na duże kampanie reklamowe – zaznacza Faliński.

Izabela Rokita-Krześniak, dyrektor innowacji i komunikacji w agencji mediowej Zenith, zwraca uwagę, że w 2018 r. duży wpływ na rynek reklamy miało nie tylko wprowadzone wiosną ograniczenie handlu w niedzielę. Ważny był też wzrost gospodarki i dochodów Polaków podwyższanych także dzięki programowi 500+.

Jak wynika z danych Kantar Media, w handlu wydatki reklamowe zwiększyły także największe sieci sprzedające sprzęt RTV AGD, które sporo inwestują w promocję w radiu.

Całość na rp.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Iza 2019-02-02 23:09:11

    Szczerze, to jestem załamana. Od prawie roku obowiązuje ten zakaz handlu, ale gdzie nie spojrzysz to widzisz jak fatalnie on działa, jak wielkie sklepy sprytnie sobie z nim radzą, jak działa ten zakaz fatalnie. Kto pozwolił, żeby tak źle napisana ustawa, pełna dziur prawnych mogła w ogóle zostać uchwalona?

  • xylo# 2019-02-02 23:07:47

    Zamiast przeznaczać kasę na podwyżki dla marnie zarabiających pracowników to sieci handlowe ładują kase w reklamę. I potem będę się tłumaczyć: chcielibyśmy dac podwyżki, ale ustawa o zakazie handlu zmusiła nas do inny działań. Goście, którzy wprowadzili ten zakaz handlu to naprawdę powinni się wstydzić.

  • Piter 2019-02-02 22:56:19

    Duże sieci handlowe stać na zwiększenie budżetu reklamowego, dla nich to pikuś, małe sklepy nie mają takich środków. Wniosek prosty: jeśli chcemy chronić osiedlowki i poskromić markety to żadne durne ustawy o zakazie handlu w tym nie pomogą. Trzeba znaleźć inny sposób.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 847

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 403880

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.