Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Sieci otwierają stacje ładowania „elektryków”. Czy będzie komu z nich korzystać?

Autor: dlahandlu.pl 1 sierpnia 2018 11:30

Sieci otwierają stacje ładowania „elektryków”. Czy będzie komu z nich korzystać? Na zdj. stacja łdaowania przy markecie Kaufland. Fot. Kaufland

Hasło „elektromobilność” staje się coraz bardziej popularne, także za sprawą rządowego programu mającego popierać rozwój rynku samochodów elektrycznych. Ostatnio dwie sieci handlowe, Intermarche i Kaufland, zaczęły rozwijać sieć stacji ładowania przy swoich sklepach. Czy jednak w Polsce znajdą się chętni na korzystanie ze stacji? Na to pytania częściowo odpowiada raport  EFL pt. „Czy jesteśmy gotowi na auta elektryczne?”

Przypomnijmy, kilka dni temu Kaufland udostępnił pierwszą stację ładowania samochodów elektrycznych przy swoim markecie w Suwałkach. Stacja powstała we współpracy z GreenWay - siecią stacji tego typu w Polsce. Kaufland planuje w przyszłości rozwinąć sieć własnych stacji szybkiego ładowania. Sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych chce rozwijać Intermarché, który planuje otwarcie pierwszych stacji w Ostródzie, Grajewie oraz Knurowie. Prace związane z uruchomieniem stacji w Ostródzie i Grajewie przebiegają pomyślnie i są już na końcowym etapie. Grupa Muszkieterów planuje rozwój takich stacji przy swoich sklepach, początkowo przy głównych szlakach komunikacyjnych. W tym celu nawiązała współpracę z Greenway Infrastructure Poland Sp. z o.o.

Stacje ładowania „elektryków” można już znaleźć przy sklepach Lidla, często otwierają je także galerie i centra handlowe. Funkcjonują one np. w CH Silesia City Center.

Jak podaje Europejski Fundusz Leasingowy, w Polsce działa około 330 stacji ładowania samochodów elektrycznych. W Norwegii natomiast na 100 tys. mieszkańców przypada 185 stacji ładowania.

- Rynek samochodów elektrycznych w Polsce to wciąż raczkująca gałąź motoryzacji. Przy tak rozwiniętych w tym obszarze gospodarkach jak Chiny, Stany Zjednoczone czy Norwegia, liczba sprzedawanych ekoaut czy gęstość sieci stacji ładowania, nie dają powodów do zadowolenia. Jesteśmy jak przedszkolacy, podczas gdy oni z elektromobilności zrobili już doktorat. Ale wiele działań w naszym kraju już zostało uruchomionych i warto przy ich realizacji korzystać z doświadczeń i praktyk, jakie wdrażały w życie najbardziej rozwinięte kraje. Z pewnością nie 1:1, bo w wielu aspektach jesteśmy różnymi państwami, jednak czasami nie trzeba wywarzać okna, kiedy drzwi są otwarte – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Pytanie 1: czy dopłaty rządowe zachęcą Polaków do ekozakupów?

Elektromobilność to motoryzacyjny kierunek przyszłości i większość państw już to dostrzegła i stymuluje sprzedaż aut elektrycznych. Numerem jeden, i to zarówno w obszarze produkcji jak i sprzedaży, są Chiny. W 2017 roku w Państwie Środka zostało sprzedanych ponad 600 tys. elektryków, czyli więcej niż łączna sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce w ubiegłym roku. Przyczyn tak intensywnego rozwoju elektromobilności jest kilka. Pierwsza z nich to zdecydowana polityka chińskiego rządu zmierzająca do poprawy jakości. W wyniku dopłat, zakup auta elektrycznego może być nawet 40% tańszy niż spalinowego. Po drugie, władze wprowadzają restrykcje wobec aut spalinowych. Np. w Pekinie obowiązuje zakaz ich używania w dniach, kiedy normy smogu są przekroczone. Dodatkowo, wiele miast zabrania korzystania ze spalinowych skuterów.

  • Karollo 2018-08-18 12:47:12

    Bardzo dobrze! Idżmy w tym kierunku, bo póki co to chyba tylko my ciagle jesteśmy gdzieś 100 lat wstecz. Wiekszość naszych sasiadów w Europie juz ma rozbujaną elektromobilność na maksa a tylko u nas wciąż temat kwiczy... U nich zreszta tez wiekszosc infrastruktury zapewniał greenway. Miejsmy nadzieje, ze i u nas temat rozwinie się podobnie

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,99

  • Śr

    3,86

  • Min

    1,89

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9629

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.