Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Sieci rosną na potęgę! Mamy już 2,5 tys. Biedronek w kraju

www.portalsamorzadowy.pl 19 sierpnia 2014 12:59

Kraków w tym roku zarobi blisko 25 mln zł na sklepach wielkopowierzchniowych. Dużo mniejszy Rzeszów może liczyć na 14 mln zł. W 2015 roku liczba dyskontów w Polsce ma sięgnąć 4 tys., nie licząc galerii handlowych. Na ile samorządy rozsądnie podchodzą do wydawania kolejnych pozwoleń na budowę?- pyta www.portalsamorzadowy.pl.

Według danych Market Side najwięcej marketów (w przeliczeniu na liczbę mieszkańców) ma Gorzów Wielkopolski. Działa tam ok. 30 sklepów wielkopowierzchniowych, z czego ponad 20 to dyskonty. Biorąc pod uwagę, że w mieście żyje ok. 125 mieszkańców, na jeden market przypada ok. 5,6 tys. osób.
Dyskonty dominują także w Gdańsku, gdzie wskaźnik ten wynosi 8,5 tys. Z kolei najwięcej, bo ok. 80 marketów, jest w stolicy. Przewodzi sieć Biedronka, która w 2013 roku otworzyła 280 nowych sklepów w całej Polsce i obecnie ich liczba sięga ok. 2,5 tys.
- Tempo przyrostu sklepów dyskontowych w naszym kraju jest niepokojące i może prowadzić do zakłócenia równowagi w handlu. Np. w Olecku, w którym mieszka ok. 15 tys. osób, działa 5 dyskontów, przez co mniejsze sklepy praktycznie nie mają szans rozwoju. Takich miejsc jest w naszym kraju wiele - podkreśla Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.
Czytaj też o tym, że Polska to kraj zaplanowany aż dla 62 mln ludzi. Dużo na tym tracimy
Według raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych na koniec 2013 roku w kraju istniało 416 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu ponad 9,84 miliona mkw. Trwa budowa 40 kolejnych galerii.
Zwiększająca się liczba dyskontów oraz centrów handlowych wiąże się nie tylko z ich wpływem na lokalny handel, ale także z przestrzenią miejską. W 2012 roku Sukiennice nazwane zostały pierwszym supermarketem Krakowa, a to za sprawą Carrefoura, który został tam otwarty. Dopiero po burzy medialnej i sprzeciwie mieszkańców zdecydowano się na przeniesienie sklepu do kamienic przy rynku. Samorząd wybrał mniejsze zło, ale polityki nie zmienił.
- Sukiennice są na terenie placu miejskiego obejmującym Rynek Główny. W obiekcie tym dopuszczona została lokalizacja m.in. usług z zakresu handlu detalicznego, stąd lokalizacja sklepu Carrefour jest zgodna z planem - wyjaśnia Filip Szatanik, zastępca dyrektora ds. informacji w krakowskim magistracie.
Wydaje się również, że samorządy nie panują nad odległością między powstającymi sklepami. W Chorzowie dwa markety sieci Biedronka dzieli zaledwie ok. 200 metrów.
W Rudzie Śląskiej przy jednym z głównych skrzyżowań są: pasaż handlowy, park handlowy i Kaufland. Powstaje tam kolejna galeria. Jednak w tym ostatnim wypadku inwestor w porozumieniu z miejskim konserwatorem zabytków odtwarza budynek na kształt zabytkowej cegielni.
Inne plany ma za to w Krakowie firma Echo Investment, która w miejscu modernistycznego budynku hotelu Cracovia, planuje stworzyć galerię handlową, a w ostateczności nawet zburzyć obiekt i postawić go według własnego projektu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,98

  • Min

    2,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9590

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.