Sieciowe sklepy spożywcze determinują rozwój handlu na głównych ulicach Warszawy

Autor: Colliers International 26 listopada 2015 14:32

– W myśleniu o potencjale ulic handlowych należy rozróżnić pespektywę dużego sieciowego biznesu oraz perspektywę lokalnych przedsiębiorców – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku Colliers International. – Lokale dostępne przy głównych ulicach handlowych w Warszawie, w większości przypadków, nie spełniają kryteriów lokalizacyjnych największych sieci handlowych prowadzących działalność w Polsce lub planujących wejście na nasz rynek. Są one atrakcyjne głównie dla lokalnych przedsiębiorców – zauważają autorzy raportu.

Szansą na rozwój ulic handlowych w centralnych dzielnicach Warszawy jest ich profilowanie. By osiągnąć ten cel konieczna jest współpraca pomiędzy właścicielami nieruchomości handlowych – wynika z raportu „Handlowy krajobraz centrum Warszawy | Główne ulice handlowe miasta” przygotowanego przez Colliers International.

Na potrzeby raportu wyodrębniono 27 ciągów handlowych, przy których znajduje się łącznie ok. 2 860 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. W dzielnicy Śródmieście zlokalizowana jest zdecydowana większość z wybranych ciągów handlowych (20) oraz ulokowanych przy nich lokali (1 880).

Oferta przy analizowanych ciągach handlowych jest bardzo zróżnicowana. Największą grupę najemców (23 proc.) stanowią kawiarnie, restauracje i bary. Usługi to aż 16 proc. oferty (licząc wg liczby lokali). Silną reprezentację ma także sektor art. spożywczych (10 proc.) oraz mody (9 proc.) i finansów (8 proc.). Z ulic handlowych w centrum miasta prawie zupełnie zniknęły sklepy ze sprzętem sportowym i art. dla dzieci.

Centra handlowe, które powstały na przestrzeni ostatnich 20-tu lat, na stałe wpisały się w handlową mapę stolicy, a sposób korzystania z ich oferty trwale zmienił zwyczaje zakupowe warszawiaków. Dodatkowo nowym wyzwaniem jakie stoi zarówno przed centrami handlowymi, jak i handlem przy głównych ulicach, jest wzrost popularności e-commerce. Wzrost konkurencji nie oznacza jednak, że handel, usługi i gastronomia całkowicie znikną z ulic stolicy – zmieni się jednak ich struktura i funkcja.

Główne czynniki determinujące rozwój handlu na głównych ulicach Warszawy:

- Gastronomia jest i pozostanie katalizatorem rozwoju ulic handlowych w centrum Warszawy. 
- Przyspieszenie rozwoju niewielkich sieciowych sklepów spożywczych (włączając franczyzy), aktywnie poszukujących lokali handlowych pod tego rodzaju działalność. 
- Sektor zdrowie i uroda kontynuować będzie rozpoczętą kilka lat temu ekspansję – zarówno w postaci sieciowych drogerii, perfumerii jak i niesieciowych aptek oraz sklepów z kosmetykami.
- W najbliższych latach nie należy spodziewać się dynamicznego rozwoju sektorów moda i obuwie przy ulicach handlowych Warszawy. 
- Branże takie, jak sport, elektronika i multimedia mają szanse na rozwój przy ulicach handlowych. 
- Sklepy z art. dla dzieci, biżuterią i akcesoriami czy wyposażeniem wnętrz rozwijać się będą przy ulicach Warszawy w ograniczonym zakresie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.