Sobotnie promocje dyskontów popsuły szyki hurtownikom

Autor: dlahandlu.pl 14 stycznia 2019 14:28

Sobotnie promocje dyskontów popsuły szyki hurtownikom Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego

- Sytuacja przedsiębiorstw hurtowych zależy od sytuacji w sektorze handlu FMCG, uwarunkowań ogólnogospodarczych i systemowych oraz od strategii obieranych przez poszczególne firmy. Z badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że w 2018 roku wśród barier działalności przedsiębiorstw w sektorze handlu, najbardziej dotkliwa okazała się silna konkurencja oraz trudności w pozyskiwaniu pracowników i wzrost kosztów zatrudnienia - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Jakie są przyczyny obecnych kłopotów firm hurtowych FMCG w Polsce?



Urszula Kłosiewcz-Górecka, PIE: Silna konkurencja w handlu, wynikająca ze specyficznego układu podmiotowego w handlu hurtowym i detalicznym FMCG w Polsce, nasiliła się w ostatnim okresie w wyniku agresywnych działań promocyjnych sieci dyskontowych, realizowanych w dni poprzedzające niedziele z zakazem handlu. Osłabiło to konkurencyjność m. in. sklepów będących kluczowymi klientami firm hurtowych. Warto przy tym podkreślić, że dobra koniunktura w gospodarce, wzrost dochodów gospodarstw domowych oraz niska stopa bezrobocia spowodowały, że w okresie rosnących obrotów firm, nie wszystkie przedsiębiorstwa hurtowe podjęły działania, pozwalające zwiększyć efektywność procesów handlowych oraz działania zapewniające rozwój firmy hurtowej w przyszłych okresach. W jednych przedsiębiorstwach hurtowych skutkowało to pogorszeniem pozycji firmy na rynku, a w innych pojawiało się czasowe obniżenie efektywności procesów handlowych, związane z wcześniej podjętymi procesami restrukturyzacji.

Jak scharakteryzowałaby Pani rynek hurtu w Polsce?



Rynek hurtowy FMCG w Polsce charakteryzuje specyficzna struktura podmiotowa, którą tworzy jeden podmiot o wyraźnie dominującym udziale w obrotach (Eurocash z ponad 27% udziałem w obrotach hurtowych FMCG), kilka dużych firm hurtowych oraz liczne małe i średniej wielkości firmy hurtowe, działające na rynkach lokalnych. Większość małych firm hurtowych to firmy rodzinne, z czego około 50% ma problemy z sukcesją. Znacząca część właścicieli, którzy budowali polski handel, wchodzi obecnie w wiek emerytalny, a dzieci założycieli biznesów są generalnie mniej chętne do przejmowania rodzinnej firmy. Dotyczy to zarówno przedsiębiorstw hurtowych, jak i detalicznych, z których część kończy działalność, a inne przechodzą do nowych właścicieli, nie zawsze należących do firm obsługiwanych przez przedsiębiorstwa hurtowe. Oznacza to utratę klientów dla hurtu i „kurczenie się” tradycyjnego kanału dystrybucji.



Inną charakterystyczną cechą hurtu w Polsce jest postępująca koncentracja przedsiębiorstw hurtowych, w tym poprzez rozwój sieci franczyzowych. Jest to zdecydowanie pozytywny proces, choć jego skala ciągle nie pozwala firmom hurtowym na uzyskiwanie takich korzyści skali w sferze zakupu, jakie osiągają sieci dyskontowe. Przy istniejącej silnej konkurencji na rynku handlowym wymagane jest przyspieszenie transformacji rynku hurtowego FMCG w Polsce.


  • MK 2019-01-15 14:45:35

    " w wyniku agresywnych działań promocyjnych sieci dyskontowych, realizowanych w dni poprzedzające niedziele z zakazem handlu" No właśnie... Kiedy wreszcie zostaną rozliczone ceny DUMPINGOWE?!!! Przy takich cenach jest uszczuplenie w płaceniu podatku VAT!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    4,30

  • Min

    3,33

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6846
Ilość aktualnych ofert: 296035

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.