Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Social media coraz częściej wpływają na decyzje zakupowe. Facebook liderem

Autor: dlahandlu.pl 30 sierpnia 2016 10:47

Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Lubię to czy Kupuję to”, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego przez Mobile Institute, 38 proc. użytkowników social media deklaruje, że skorzystało już z przycisku „kup”, a według 61 proc. to przydatna lub bardzo przydatna funkcjonalność.

– Social media mogą sprzedawać i sprzedają, nie zawsze przez przycisk „kupuję to”, ale jednak. Co więcej – są marki, które swoją sprzedaż opierają głównie na zgrabnym storytelligu w kanałach społecznościowych, wzmocnionym przez dobrze zaplanowane kampanie reklamowe. Te dwa ostatnie elementy są bardzo ważne: storytelling, który jest idealnie dopasowany do grupy docelowej oraz dobrze zaplanowane kampanie, czytaj: wielokrotne testy w poszukiwaniu swojego „świętego Graala” – mówi Łucja Gdala, managing director domu mediowego Codemedia, ekspert e-Izby.

Polscy użytkownicy mediów społecznościowych nie tylko „lubią” i śledzą marki w social media, ale wchodzą z nimi w bardzo różne interakcje wykorzystując rozmaite funkcjonalności tych serwisów. Jedną z takich form jest korzystanie z przycisku „kup”. Na pytanie o używanie przycisku, 38 proc. odpowiada twierdząco. W przypadku osób, które lubią marki w social media jest to natomiast 59 proc zaś w przypadku tych, którzy deklarują, że „nie lajkują” marek w socialu – 23 proc. Użytkownicy przycisku „kup” najczęściej korzystają z niego na Facebooku (60 proc.). Na Instagram, Google+, Twitter i Pinterest w tym kontekście wskazuje między 6 proc. a 10 proc. użytkowników social media.

– Zdecydowanym ulubieńcem marketerów w Polsce jest Facebook. Użytkownicy Instagrama czy Pinteresta rzadziej się angażują zakupowo – mają po prostu mniej szans. Z drugiej strony, warto pamiętać o tym, jakie touchpointy prowadzą do tzw. last clicka. Dziś mówimy wręcz o mikromomentach na ścieżce zakupowej konsumenta. To, że internauta nie kliknie w danym medium, nie oznacza, że to medium nie przyczyniło się do decyzji zakupowej, finalnie podjętej gdzie indziej. Dlatego warto testować i sprawdzać reakcje grup celowych, zamiast generalizować – dodaje Łucja Gdala.

Na zakupy w social media zdecydowanie wpływa to, czy jesteśmy fanami marek. Osoby, które marki „lajkują” aż pięciokrotnie częściej wskazują, że kupiły coś w mediach społecznościowych. Aktywnie na profile marek zagląda 61 proc. użytkowników social media, 80 proc. lajkujących marki. Co warte podkreślenia, 44 proc. użytkowników przyznaje, że dokonało zakupu produktu, którego wcześniej nie rozważali, a 40 proc. kupiło produkt innej marki niż rozważali właśnie pod wpływem informacji w social media.

Najczęściej aktywnie profile marek odwiedzają: lubiący kategorie: restauracje (89 proc.), elektronika (88 proc.), moda / uroda (76 proc.), związane z pracą (86 proc.); now shoppers (70 proc.); osoby w wieku 15-18 lat (77 proc.) oraz mieszkańcy największych i dużych miast (82 proc. i 84 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    3,53

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.