Spadek rentowności powoduje lawinę niewypłacalności w handlu

Autor: dlahandlu.pl 20 marca 2019 10:51

Spadek rentowności powoduje lawinę niewypłacalności w handlu Fot. zelaznastudio.pl

W lutym 2019 opublikowano informację o 87 niewypłacalnych przedsiębiorstwach wobec 76 w lutym 2018 roku – to wzrost o 14 proc. rok do roku. Liczbę niewypłacalności zwiększał r/r w lutym przede wszystkim handel oraz usługi, zastępując w tej roli firmy produkcyjne i budowlane, mające liczne problemy w poprzednich miesiącach. Główne przyczyny wzrostu niewypłacalności w handlu to spadek rentowności – wynika z raportu firmy Euler Hermes.

Euler Hermes, globalny ubezpieczyciel należności handlowych, zbadał sytuację firm w Polsce pod względem niewypłacalności. W lutym 2019 roku w oficjalnych źródłach (Monitorach Sądowych i Gospodarczych) opublikowano informacje o 87 przypadkach niewypłacalności przedsiębiorstw wobec 76 w lutym 2018 roku i 77 w lutym 2017 roku. To oznacza aktualny wzrost ich liczby r/r o 14%.

Przeczytaj także:Handel ma najwięcej przeterminowanych zobowiązań

Największy procentowo wzrost liczby niewypłacalności, jak również największa ich skala pod względem obrotu miała miejsce w sektorze handlu.

- Grupa tych firm jest dobrym przykładem problemów polskich przedsiębiorstw: ta część z nich, która zajmowała się dystrybucją żywności w ciągu 5 lat doświadczyła obniżenia rentowności sprzedaży o połowę, gdy poziom wyjściowy był już i tak niski, na poziomie kosztu pieniądza… Hurtownie dystrybuujące inne rodzaje dóbr: odzieży i obuwia czy ogólnie dóbr nazwijmy to szeroko konsumenckich miały nieznacznie wyższą wyjściowo rentowność (4-5%), aby w analogicznym okresie dojść nawet do ujemnych wskaźników rentowności sprzedaży. Skala tych zmian – spadku rentowności w czasie wspomnianych 5 ostatnich lat była największa w przypadku hurtu art. budowlanymi, elektroniką, a przede wszystkim – odpadami i złomem  - informuje Euler Hermes.

Przeczytaj także:

- Rentowność sprzedaży powinna rosnąć (jako efekt optymalizacji działalności przedsiębiorstwa) lub przynajmniej utrzymywać się. Wahania, a mówiąc wprost – stopniowy i prawie gremialny spadek rentowności sprzedaży w tej grupie skłania do analizy, czy wpływ na to miał spadający zysk, czy raczej zmieniająca się wielkość sprzedaży – ocenia Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes odpowiadający za ocenę ryzyka. – Obserwacja pozostałych wskaźników wskazuje, iż generalnie w tym okresie nie udało się omawianej grupie firm podnieść zysku, a co więcej – aby go utrzymać wielkość sprzedaży zazwyczaj stopniowo rosła, ale efekt ten niweczyły rosnące koszty prowadzonej działalności oraz podatki. To właśnie doprowadziło do niskiej rentowności sprzedaży, a de facto strat na prowadzonej działalności - dodaje.


  • Paw 2019-03-23 09:32:23

    Pełna zgoda z przedmówca. Cena jest najczęściej jedynym kryterium. Sieci handlowe w d... maja rosnące koszty producentów bo maja silna konkurencje cenowa w sprzedaży detalicznej. To niestety przeczyści rynek, zostaną najsilniejsi. Często z kapitałem zagranicznym. Polskie firmy są po prostu słabo dokapitalizowane.

  • Dostawca usług 2019-03-21 10:37:28

    I jakoś mnie to nie dziwi. Jeżeli jedynym kryterium jakie dzisiaj mamy jest cena a nie jakość tak będzie. Dostawcy prześcigają się aby popisać kontrakt i mieć możliwość zbytu produktu lub usługi. Niestety odbija się to rentowności, marże są kilku procentowe, a produkcja coraz droższa.

    Działy zakupowe / marketingowe chwalą się sukcesem w zakupie usługi po niższej cenie niż w ubiegłym roku.

    Co kupują ? Gówienko zapakowane w złotko.

    Od 20 lat współpracuję z sieciami handlowymi i przeraża mnie podejście marketingu do zakupu usług.

    TYLKO CENA, a jak pytam o jakość, to ich nie obchodzi ma być TANIO. Taki sposób myślenia doprowadzi wiele firm do niewypłacalność wielu dostawców, a w końcu do upadku.



    Jeżeli ktoś to przeczyta, zastanówcie się dobrze dbając o swoją Markę, co kupujecie, co sprzedajecie i co sobą reprezentujecie. Zawsze kupicie taniej, ale taniej bardziej śmierdzi.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,59

  • Śr

    3,08

  • Min

    2,24

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 931
Ilość aktualnych ofert: 287907

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.